Categorized | Filosofie, Stručně

Tradice a Anti-tradice: dva neslučitelné a nesmiřitelné náhledy na svět

Autor: Cologero

Setkáváme se zde se dvěma neslučitelnými a nesmiřitelnými náhledy na svět.

Anti-tradice

Staví na názoru, že lidé se vyvinuli ze zvířat, a proto v rámci lidské společnosti probíhá kontinuální proces evoluce a pokroku směrem k vyšším intelektuálním a morálním stádiím.

Tradice

Ta naopak pracuje s tezí, že veškeré lidstvo se kdysi nacházelo ve své ideální podobě, či chcete-li „zlatém věku“, ovšem z důvodu špatných rozhodnutí se dostalo do spirály úpadku, a pouze nějaká událost kataklyzmatického rázu může zapříčinit obnovení stavu někdejší dokonalosti.


Syntéza

Neexistuje žádný vědecký důkaz evoluce nebo pokroku. Jestliže se nám zdá, že jsme svědky určitých změn, pokroku nebo evoluce, jejich etiologie spočívá v něčem jiném. Každou ideu nebo hnutí dává do pohybu jakási prvotní hnací síla, jež přivodí její zhmotnění. V průběhu času se nicméně tento prvotní impuls má tendence deformovat a každá organizace nebo hnutí tím pádem upadá, a to mnohdy až do bodu, kdy se změní ve svůj absolutní opak. Děje se tak z důvodu všeobecně nevědomého stavu lidstva. Přesto je však v některých klíčových momentech tohoto procesu možné (přičemž čas je veličina kvalitativní, nikoli kvantitativní), že nějaký další vědomý impuls může tento vývoj posunout zpět. Může se však tak stát jedině prostřednictvím jednání uvědomělé elity.

Článek Two Incompatible and Irreconcilable Worldviews vyšel dne 12. září 2010 na stránkách Gornahoor.net.

Diskuse ke článku zde.

3 Responses to “Tradice a Anti-tradice: dva neslučitelné a nesmiřitelné náhledy na svět”

  1. Vodník napsal:

    Aha. Tak doufám, že se ozve nějaký (inteligentní) odpůrce. V diskusi na tom odkazovaném webu polemisuje někdo s tou možností posunout vývoj zpět. To je správná poznámka. Ty klíčové momenty v dějinách (Zjevení) neposouvají vývoj zpět, ale dávají věčné Tradici novou, čerstvou tvář, proti které ta stará forma (zpravidla v nějaké úpadkové fasi) nezřídka ostře vystupuje. Problém je, že některá heretická (a v podstatě antitradiční) hnutí přicházejí v tomto hávu „obnovení Tradice“ a není vždy snadné rozeznat vlka v rouše beránčím.

  2. Redakce napsal:

    Jak jste si jistě všiml, je to i v rubrice Stručně. Těch „pět řádků“ má vyvolat hlubší diskusi. Dalších „pětiřádkovek“ na nejrůznější témata chystáme více.

  3. Vodník napsal:

    Škoda! Začalo to tak slibně a je toho jen pět a půl řádku! Guénonovský perennialism v nejčistší podobě.

Trackbacks/Pingbacks


Carl Schmitt: Glossarium – Záznamy z let 1947 až 1958

Glossarium - Záznamy z let 1947 až 1958***
Glossarium – Záznamy z let 1947 až 1958
***
U nakladatelství Academia právě vyšlo bezmála tisíci stránkové Glossarium Carla Schmitta s jeho sešitovými záznamy z let 1947 až 1958.
***
Objednávejte ZDE nebo ZDE
.

Martin Heidegger – Úvahy II–VI Černé sešity 1931–1938

Úvahy II–VI (Černé sešity 1931–1938)***
Černé sešity 1931–1938
***
Od roku 1931 do začátku 70. let si Martin Heidegger zaznamenával své myšlenky do sešitů vázaných v černém voskovaném plátně. Záznamy nejsou datovány, ale představují svérázný myslitelský deník, který nechává čtenáře nahlédnout hluboko do autorovy mysli, ať už jde o jeho filosofické dílo, či o to, jak si představoval obrodu Německa nacionálním socialismem po 1. světové válce a jak byly jeho představy faktickým vývojem zklamávány. V rámci obsáhlého Heideggerova díla, které sám na sklonku života uspořádal a rovněž určil, v jakém pořadí mají jednotlivé svazky vycházet, bylo 34 „černých sešitů“ zařazeno až na úplný konec jako svazky 94–102. První sešit (Úvahy I) se nedochoval. Až do zveřejnění v předchozím desetiletí nesměli mít k těmto zápiskům přístup ani specializovaní badatelé.
***
Objednávejte ZDE nebo ZDE
.

Ladislava Chateau – Bylo jich pět …: Kolaborace, trest a rozpory

Ladislava Chateau - Bylo jich pět ...: Kolaborace, trest a rozpory***
Bylo jich pět – Robert Brasillach, Marcel Jouhandeau, Ramon Fernandez, Jacques Chardonne a Pierre Drieu La Rochelle
***
Soubor pěti profilů významných francouzských spisovatelů, kteří přijali v letech 1941 a 1942 pozvání do Výmaru na spisovatelské kongresy pod taktovkou nacistického ministra propagandy Josepha Goebbelse.
***
Objednávejte ZDE nebo ZDE
.

À propos

„Potřebujeme třetí obraz člověka a života. Odmítnout dnes Washington a Moskvu neznamená jen politickou, ale také morální volbu: znamená odmítnutí amerických měst i komunistických koncentráků. Oba vzorce industriálního gigantismu budí vnější zdání moci, ale ve skutečnosti se ženou do propasti. Oba systémy jsou redukovány na to, že slepě následují požadavky monstrózního růstu. Nechaly kolem sebe šířit potopu a ženou se řekou, z níž už nějakou dobu není vidět břeh. Posláním Evropy je vybudovat hráze, které mohou tlumit konzumní společnost. Při absenci Boha musíme ustanovit moc, která stojí nad impériem moderního světa a nad říší kapitálu i účetních rozvah.“

Maurice Bardèche

Archív