Autor: Karel Veliký
K vidění a slyšení toho bylo až dost. Přesto ještě tlumočíme některé kritické a nepřátelské hlasy odpůrců prvorepublikového režimu, který je teď širokými vrstvami zjevně stále silněji vnímán hlavně skrze kulisy a kostýmy barrandovských studií či televizních oslavných „dokudramat“.
Charakteristické je a zůstane, že první standarta, která se objevila na Václavském náměstí 28. října 1918, nesla hrdý nápis „Ulejváci“. Skutečně pak tito ulejváci obsadili nejteplejší místa a založili novou demokratickou šlechtu, dříve než se vojáci vrátili z front. V ulicích tehdy řečnil kde kdo a nejvíce nadávali a hanlivých pamfletů vydávali právě ti, kdož donedávna psali oslavné básně o příchylné oddanosti habsburskému domu. Erby byly smeteny s paláců, obrazy strhány a za povyku naházeny do Vltavy nebo spáleny. Do busty císaře, před nímž se donedávna kde kdo třásl, když se k němu jen přiblížil, vráželi lidé hřebíky. Ze škol byly odstraněny kříže. Sociální demokrat poslanec A… volal ve sněmovně: „Pane Bože, já věřím, že nejsi a lituji, že jsem nehřešil více.“ Lid měl radost a smál se, ale zapomněl, že vedle přikázání „nesesmilníš“, jest ještě také „nepokradeš“ a proti tomu lze déle hřešit. Dověděli jsme se také, že národnost je předsudek, z něhož se nutno oprostit, řeč jen dorozumívacím prostředkem a náboženství opiem národů.
Radim Raýman, Relativita a revoluce, Praha 1940, str. 5nn.
*
Vědí bozi, nežli býti „pokrokářem“ poslední mody a vyznavačem ubrečené humanity služebné mentality, raději jsem nejčernějším reakcionářem pro toto „nové lidstvo“, bující jako plevel v republice a příživné jako cizopasné rostliny: pokrokem kryje se teď všecko, co se vymyká z řádu a tradice, co chce vše zpřevraceti a experimentuje vším na úkor zdraví přirozeného vývoje a zdaru národa i státu českého. Pokrokový je, kdo utkvívá na materialistickém názoru světovém, reakční je, kdo věří v mimojsoucno.
Lituji, že sám nejsem založen náboženštěji, přesto mám za lepší věřiti v nadsmyslno, v Ducha, jenž není omezen na tuto zemskou kouli a uvězněn v jejích prostorových a časových hranicích.
(…)
Nuže, více méně diskutovati můžeš, občane československý, ale výsledku nenaděj: jsou zásadní věci, kde není možno připouštěti více názorů, káže evangelium humanitní spravedlnosti.
A ochotně poslušných přisluhovačů a přikyvovačů mu nechybí a nebude nikdy chyběti: Československá obec legionářská se již hlásí k janičárským službám a České slovo vyhrožuje všem neposlušným a nekriticky mlčícím brachialním násilím.
Arnošt Procházka, Soumrak, Praha 1924, str. 294, 235.
*
Pro T. G Masaryka jsou exponovány tři strany: sociálně demokratická, soustřeďující dělnictvo, národně sociální, soustřeďující dav, a národní práce, soustřeďující inteligenci. To zajisté stačí, když se uváží, že Masarykovi je věrna též strana živnostenská, a to velice věrná, a že strana lidová, třebas se pro něho nemůže exponovat stoprocentně, přece jest mu oddána. Agrární strana není proti Masarykovi a prý jest velice pro něho; nelze o tom tak dobře rozhodovat, poněvadž agrárníci se řídí nejraději podle bursy; ale bursa byla dosud pevná. Masaryk má pro sebe i část Němců a mimo to má přátele ve všech ostatních stranách. Jeho gardu mimo staré pány různých protestantských konfesí tvoří mezi inteligencí Přítomnost. Nevím, jsou-li to gardisté samozvaní, ale gardisté to jsou.
Vedení této gardy má v rukou či spíše v hlavě pronikavý a břitký nástupce Karla Havlíčka Borovského Ferdinand Peroutka. Usazuje opozičníky svým způsobem, téměř typickým, jenž zesměšňuje protivníka v očích většiny. Stačí, ozve-li se smích, který jest znamením k ukončení diskuse. Karikatura nahrazuje i nedostatek argumentů. Je to dobrá metoda pro pouliční tisk a nevybíravé publikum. Bylo by však divno, že tyto prostředky stačily Ferdinandu Peroutkovi k tomu, aby imponoval samému T. G. Masarykovi. Jeho moudrost spočívá v nadutosti a jeho chytrost v drzosti. Peroutka nadarmo nebyl v Tribuně, kde se od židů mohl přiučit jejich způsobům, a vtipy v Tribuně bývají často dávivě hovadské.
A ne náhodou Lidové noviny učinily Peroutku svým bijcem. V této funkci se zacvičoval též Karel Čapek, ale dělal to jaksi kulhavěji než Peroutka a jeho politické úvodníky byly opravdu trapné. Zvláštním zjevem jsou Masarykovi podkuřovatelé. Aby prvnímu presidentovi byl dán obzvláštní nimbus, byl od určitých krasořečníků vynášen jako mudrc, prorok, spasitel, bratr Ježíšův, Bůh a víc než Bůh. Začaly to dělat Lidové noviny už v roce 1918. Kdyby se to sebralo a udělala z toho antologie, bylo by to něco apokalypticky strašného.
Jaroslav Durych, „Rozmach a fašismus“, v: Rozmach, ročník V. /1927, str. 394nn.
*
Demokratismus je „definitivní, konečnou formou vlády v každé kulturní společnosti“, vysvítalo v jubilejní den 28. října nejen z projevu presidentova, ale i ostatních řečníků. Dr. Šrámek, zástupce ministerského předsedy, prohlašuje např. kategoricky: „Víme všichni, že pro nás není jiné cesty.“ Triumf demokracie, jako praktického vládního systému, to byl úplný, hlavně ovšem u těch, kteří jí vděčí za svůj význam a skvělou kariéru. Je nesporno, že za dnešních poměrů se proti demokracii mnoho nesvede. Z příčin docela lidských: příliš mnoho lidí je jí zavázáno za řadu výhod, vydatných a často natolik diskrétních, že před očima demokratické veřejnosti vypadají jako nevýhody. Jsme u nás zatím příliš v bezpečí, než aby se vytvořila atmosféra, která by opravňovala k větším nadějím. Nezbývá než cesta duchovního boje.
Demokracie je idea, aspoň do jisté míry a u některých lidí. Budeme bojovati proti myšlence demokratické myšlenkou svou, což jsme konečně dělali a děláme od počátku dob rozmachovských… Není pravda, že demokracie je vyšším stupněm vyšlým z nižší monarchie (demokracie je právě tak stará, ne-li starší!). Není pravda, že chyby a vady demokracie se dají omluvit krátkou zkušeností s demokratickým režimem. Není pravda, že je vládou všech. Každá vládní soustava je řízena výběrem, buď nejhorších nebo nejlepších lidí nebo konečně lidmi prostředními jako u nás.
Jan Scheinost, „Boj o ideu“, v: Stěžeň, číslo 8 / 1928.
*
Nejpodlejší záměry, tůně jedu a zloby byly výtečně maskovány bujarou květenou humanistických frasí. Málokomu se podařilo prosekati se těmito orgiemi svrchovaného pokrytectví. Nezkušení v nich zůstali vězet. Těmto bylo nutno otvírat oči.
(…)
Podívej se kam chceš! Korupce roste každým dnem. Justice kolísá. Nikdo není jist, nebude-li zítra nařčen z neznámých zločinů. Lékaři zjišťují paralysu u pacientů, kterých nikdy neviděli. Nejdrzejší fráze zakrývají nejpodlejší zločiny – vlastně jich už ani nezakrývají. Perverse zla, jinak se to nedá nazvat. Debakl hospodářský, který jde ruku v ruce s debaklem morálním: kdo krade, jde kupředu. Paragrafy jsou schopny záchvatů milosrdenství propouštějíce s oblibou největší zločince. Malí jsou postiženi v každém případě.
František Zavřel, Fortinbras, Praha 1930, str. 103, 47 (zakazovaný a nejsilněji cenzurovaný prvorepublikový román).
*
Mezitím zradí nás i ta záloha, kterou jsme dosud měli v lidu: lid už není náš, lid nás zradí, neboť rozvrat a zkáza šíří se mezi lidem novinami, tiskem různých těch stran, z nichž i agrární je na straně zrádců. Druhým pomocníkem rozvratu je dnes škola, učitelstvo, povolný nástroj profesorů a ti zase jsou povolný nástroj Masaryka a realistů.
Neboť udělá-li se z národa Realismus, bude z lidí zvěřinec, tj. něco nižšího, horšího, protibožského, protipřirozeného a tedy nelidského.
(…)
Naši otcové na rolích prostě dělali, pracovali, dnes však už se jen vyrábí; neslouží se národu (neobětuje se!) bližnímu (Kristu, jenž je představitelem „těch nejmenších“) a zemi, která je dobrá, trpělivá, poslušná a krásná – nýbrž Kapitálu!
Dříve ještě byl Bůh a národ, dnes už je jenom Bursa.
Jakub Deml, Mé svědectví o Otokaru Březinovi, Praha 1931, str. 323, 373nn.
*
Démonická působnost hesel do lidu vržených spočívá opět na velice zajímavé duševědné zkušenosti, že není člověk stále v pohotovosti myšlenkové a při napjatém vědomí. Toto přemírou různých a se střídajících dojmů unavuje se ve své ostražitosti a „censuře“ vjemů, takže většina působivých elementů duševních dostává se do spodních podvědomých oblastí našich jaksi obejitím bdělého vědomí. Jsou námi přijímány jako pravdy, jen když před tím nám byly sdostatek sdělovány aneb na oči stavěny. A na tomto podkladě spočívá strašlivá moc moderního obchodu a průmyslu, reklama, která právě v zemi nejdavovější, v U. S. A., sklízí nejvýznačnější triumfy. Reklamou se dají docíliti divy. Reklamou, která přechází zcela bez protestu a uvědomění do našeho nitra a to v dobrém, daleko však více ve zlém. Možno pak působení její nazvati i hypnosou v bdělém stavu.
Docílili jsme, že zmizeli analfabeti v našem národě, ale s nimi bohužel mizí i stoprocentní učenci a šíří se čím dál více lacinější, rozředěná ne již polovzdělanost, ale ještě něco nižšího: osmina, desetina vzdělanosti, lidové jarmareční zboží.
Nemůžeme nepozorovati na jedné straně těmito všemi vlivy rozmáhající se mentální roztříštěnost a stoupající oploštělost myšlenkovou, která ve sféře mravní jeví se stupňovanou sprostotou, surovostí!
(…)
Ve středověku byla Světice, ve století osmnáctém kult šlechtičny a dnes je kult děvky! Moderní pojmy jsou mezinárodní beznárodnost, světoběžnictví, anarchism. Tak i rodina a láska manželská jest přežitkem, jenž moderně byl „nahražen“ volnou láskou, partnershipstvím, nevěrou všech vůči všem, kamarádským manželstvím, tímtéž „na zkoušku“, atd., atd.
A lék proti těmto náhražkám, sugescím a hypnosám hesel? Zcela jednoduchý. Především vezměme si příklad a vzor z národa vyvoleného, který děkuje za svou mnohatisíciletou existenci, jakož i dnešní nejpevnější odolávání povšechnému úpadku a rozvratu jedině do krajnosti houževnatému držení se nejsilnějších pilířů: Boha, národa, rodiny. Přál bych každému matrikovému katolíku viděti sílu a náruživost modliteb orthodoxních židů karpatských. Kéž bychom měli jen desátý díl srdnatosti této rasy v hájení svého náboženství, své víry a zvyků po otcích zděděných. Jen dvacátý či ještě menší jich národní a rasové soudržnosti a vzájemné pomoci, v níž stojí vposledku jeden za všechny a všichni za jednoho. A posléze jen stý díl jejich radosti rodinné z potomstva řádně odchovaného a zaopatřeného. Jejich rodina jest tajemstvím jejich šesti či sedmitisícileté existence!
Dr. R. W. Hynek, Obrození Římem, II. díl, 2. vydání, Praha 1930, str. 339nn.
Má to pokračování…
L.Ch.: To je akorát poraženectví, které právě národ deklasuje. Jestli jste Němec potom ano, chápu to. Ale nevím, který Čech by dobrovolně přijal hranice Druhé republiky v roce 1918. Jsem Čech, musím stavět český zájem na první místo a ne nejdřív německý. Ta teorie o nerovnosti národů by se Vaším návrhem stala sebenaplňujícím se proroctvím. Kvůli víře, že ti druzí jsou o mnoho silnější, jim ve většině víc ustoupíme a tím z nich opravdu ty mnohem silnější uděláme. A taky na to došlo, když československá armáda odevzdala zbraně, ale až po 20 let později a kvůli mezinárodnímu nátlaku. Tím ale neomlouvám Beneše, kterého vůbec rád nemám. Navíc paradoxně dle fašistických teorií a úvah o árijcích národ si získá respekt u druhého národa, když to nejde jinak ve statečném boji. Velkými jednostrannými ústupky bychom si vysloužili jen pohrdání. To mimochodem zažili Rusové v 90. letech, když chtěli vyhovět Západu, byli poplácáváni po rameni, ale hned za rohem jimi bylo pohrdáno. Napadá mě, jestli by jste taky doporučoval Finům finlandizaci už v roce 1939 nebo vidíte smysl v tom, že nejdřív bojovali v zimní válce a pokračovací válce a teprve po několika letech učinili ústupky. A proto přišli „jen“ o pár procent území a ne o všechno. A další věc je, že ani ideologické sympatie k někomu neznamenají, že proti němu nemohu bojovat, jak by určitě mohl dosvědčit v Řecku Metaxas, když bojoval proti Musssolinimu. Problém byl, že Sudety byly ze 3 stran okolo Čech. Být to jen například Plzeňský a Karlovarský kraj, dokázal bych o tom uvažovat, území darovat Německu a ušetřit si problémy. Dá se říct, že dnes už je jiná doba a jsme s Němci na jedné lodi. Teď už jde opravdu o Evropu!
Andrew: Nikde jsem netvrdil, že by to bylo jednoduché. Samozřejmě, že by bylo nutné vzdát se Sudet atd. Co by tomu řekli Češi mě zajímá méně, než co by tomu řekli Němci. Národy si nejsou rovny a chci-li vytvořit stabilní prostředí, musím to respektovat. Výrazně slabší nemůže dlouhodobě udržet pod svou nadvládou výrazně silnějšího. Jakýmikoliv výmluvami na tom nic nezměníte.
L. Ch.
L. Ch.: Kéž by to bylo tak jednoduché. 1) To by znamenalo vzdát se Sudet, které byly součástí Zemí Koruny české už od středověku, takže by to většina Čechů samozřejmě nepřijala. 2) Čechy a Morava bez Sudet by nebylo možné bránit v žádné další válce. Bez průmyslu v Sudetech by nový stát byl k ničemu. Přišli bychom o uhlí na Ústecku a Těšínsku. Přeťalo by to i mnoho dopravních cest. Na Těšínsku vedla železnice na Slovensko. Tyto hranice by českému národu nedaly dostatečný „životní prostor“ a neumožnily by dělat žádnou zahraniční politiku. Byl bychom v obklíčení už od samého počátku. Mít hranici cca 50 km od Prahy by bylo sebevražedné. 3) Slovensko bez jižních oblastí u Dunaje by neznamenalo skoro nic. Taky by se nedalo bránit a nemělo by ani dostatek úrodné zemědělské půdy. Český i německý národ to viděly jinak a těžko by byl možný nějaký takový kompromis. Zdánlivý kompromis národnostních hranic by znamenal podřízení se vůči Německu. Nedalo by se ani mluvit o teoretickém spojenectví, bylo by to vazalství. Tedy kapitulace vůči právě poraženému Německu o 20 let dřív. Respekt se dal získat bojem v září 1938 a ne tímto někdy listopadu 1918. Přál bych si, aby bylo možné tehdy nějaké spravedlivé řešení k oběma stranám, ale vím, že nebylo.
Andrew: „Často čtu různou kritiku ze všech možných stran, ale chtěl bych vidět, jak se to mělo udělat mnohem lépe v roce 1918.“
Národní státy dle národnostních hranic.
L. Ch.
L.Ch.: My přišli o většinu šlechty po Bílé hoře, takže vedoucí úloha buržoasie byla logickým důsledkem. Ano, hájili jsme své národní zájmy, ale kdo to nedělal? Ale na rozdíl od Polska nebo Maďarska jsme nějaký prostor k rozvoji menšinám dali. Nebylo to ideální, ale i ti Němci měli v Československu víc práv než třeba v Polsku. Často čtu různou kritiku ze všech možných stran, ale chtěl bych vidět, jak se to mělo udělat mnohem lépe v roce 1918.
Prvorepublikové Československo byl mnohonárodnostní stát stejně jako zaniklá habsburská monarchie. Češi ho ovšem chápali a dodnes chápou jako národní stát Čechů (a Slováků).
Habsburkové se snažili národnostní zápas tlumit a v rámci možností nepreferovat žádný z národů své říše. Češi, kteří se stali v nové republice dominantním národem, a díky demokratickému systému svým způsobem nahradili císaře, bezostyšně prosazovali své národní zájmy.
Maďaři v šedesátých letech 19. století dokázali využít těžké situace, do níž se Habsburkové po prohrané válce s Pruskem dostali a dotlačili císaře k zavedení dualismu. Maďaři byli silnějším i zasloužilejším národem než Češi, a proto byli oproti nim ve výhodě. Mohli se opřít o svou početnou národně cítící válečnickou šlechtu. Český národní zápas vedla buržoazie.
L. Ch.
Ján: 1) Ani Andrej Hlinka se nevyjadřoval vždy proti republice. 2) Nebýt 28. října Slovensko by se nedostalo nikdy na takovou úroveň a do takové situace, aby se mohlo jednou osamostatnit. Maďaři by si vás podrobili mnohem tvrději než předtím za císaře. A 2 miliony Slováků v roce 1918 by svůj stát neudržely. My vás nechali jít v klidu a máte svůj stát a je to tak dobře. Lepší mírový rozchod dvou bratrů než krveprolití. Ale kdyby Slovensko zůstalo po roce 1918 pod Budapeští, nenechali by vás vyhlásit nezávislost. Tehdy bylo nutné aspoň dočasně spojit síly dvou národů, jinak by Velké Polsko sousedilo s Velkým Maďarskem. Můžete vidět nedostatky První republiky, ale těžko se to dalo udělat všecko lépe. A kritizovat je tak snadné…
Keďže sme aj my slováci boli tentokrát donútení sláviť tento sviatok… nuž ďakujem za hlbšie uchopenie masarykovho, zhubného humanistického ducha. Náš otec je Hlinka.
Tyhle řeči jsou šíleně jednostranné. Těžko na to odpovědět slušně. Že byla chudoba některých vrstev společnosti za První republiky? Byla. Ale mělo by se dodat, že byla i před tím za císařství před rokem 1914. A První republika čelila válečnému vyčerpání (nemocní zajatci, váleční invalidé, španělská chřipka atd.), zpřetrhání obchodních vazeb se sousedy, kde se taky probudil nacionalismus a separatismus a konečně všeobecní hospodářská krize v letech 1918 – 1922. Mimochodem Rakouské císařství v 19. století taky několikrát bankrotovalo. Že katolická církev a císařský dům ztratily úctu davů? Ztratily. Ale pohnojily si to samy vyhlášením války a podporou války. Císařství postupně sláblo a puchřelo. Až na konec císař byl ještě rád, že moci se chopili vzdělaní muži, jako byl Masaryk a všichni ostatní a ne bolševická lůza. Všecko by se rozpadlo i nebýt Maffie a TGM, protože v roce 1918 už byla hlavně únava, nemoci a hlad. František Josef I. měl 68 let času na to, aby se nechal korunovat českým králem v Praze a nějak to „nestihl“ a Češi logicky postupně ztráceli trpělivost. Už od roku 1848 se dlouhá desetiletí doufalo ve vyrovnání státoprávní. Maďaři ho dostali, ale Češi ne. Mnozí zapomínají, že nebylo na výběr mezi naší republikou a silným skvělým císařstvím sjednocujícím všechny národy v bratrském svazku, ale byl výběr mezi pokusem o vybudování republiky nebo živořením v té zdechlině, ve kterou se císařství postupně proměnilo. A politika je umění možného.
Jsem ji jist, že na těchto stránkách bych nenašel článek o tom, jak se špinavá šlechtická chamraď nechala uplatit Habsburským domem a zničila českou státnost na pár staletí a moc nechybělo, aby zanikla zcela. Autorovi její znovuzrození zjevně vadí, musel prostě přijít a na naše narozeniny se pořádně vyblít. Jakoby toho nebylo i tak dost v mainstreamu. Řízená opozice? Nebo taky křesťanská úderka.
Mno, myslím, že nikdo z nás idealizacím první republiky nepodléhá, nicméně jsem rád, že vznikla. Rád bych taky viděl svatou čistotu politckou ostatních evropských zemí, která by opravňovala kydat a kydat právě na české země. Kritika je samozřejmě taky na místě, ale snad v jiný čas, než na výročí.
jen tak pro zajímavost připojují úryvek historika Kladiwy, že to nebylo lehké vykoupení:
„Objevil jsem tištěný dokument jednoho oddělení Ministerstva vnitra z roku 1928, kde jsem se dočetl o jakémsi poplatku za osvobození ve výši téměř pět miliard českých korun,“ uvedl Kladiwa s tím, že v tehdejší době byly prvorepublikové rozpočty kolem deseti miliard korun. „Přesně v den, kdy je podepsána Versailleská mírová konference, která definitivně stvrdila hranice Československa, ještě před tímto aktem podepsalo Československo úmluvu, kde se zavázalo platit Francii tento poplatek za osvobození,“ popisoval. Podobně se také podílelo na válečných reparacích Rakouska. „Procento, které jsme platili, bylo kolem 40 procent veškerých pohledávek,“ dodal. „Co mě pak šokovalo možná nejvíce, i za legie, jejich vyzbrojování, převoz po válce zpátky i válečné kampaně si československá vláda brala půjčky a platila za to. To bylo opět nějakých sedm nebo osm miliard korun. Československý stát byl zatížen v podstatě dvojnásobkem svého rozpočtu,“ vypočítával. Zmínil, že v dokumentu si stěžoval vládní rada, který měl na starosti splácení dluhu, že zatímco Německu byly dvakrát válečné reparace sníženy, po Československu mocnosti tvrdě vyžadují placení. „Ono to pak trochu změnilo můj pohled na Mnichov. První republika je z mého pohledu velmi tvrdě vyjednána. Není to žádný dar. Je to velice tvrdě zaplaceno,“ zhodnotil historik.
Bohužel elity co slaví nezávislé Československo by nejradši chtěli aby dnes bylo Česko Bruselskou provincií. Ty by neměli slavit nic.
http://www.epshark.cz/clanek/1157/sto-let-je-vic-nez-dost