Categorized | Filosofie, Religionistika

O tiché a neviditelné válce

Autor: Tito Colliander

Nyní, když víme, kde povedeme válku, kterou jsme právě rozpoutali, co je jejím cílem a kde tento cíl leží, rozumíme zároveň tomu, proč je třeba naší válku nazvat neviditelnou válkou. Celá se skutečňuje v srdci, v tichu, hluboko uvnitř nás; a to je další důležitý zřetel, na který svatí otcové kladou velký důraz: drž ohledně svého tajemství jazyk za zuby! Jestliže někdo otevře dveře parní lázně, horko uteče a léčba ztratí svůj účel.

Tak nikomu nic neříkej o svém nově nabytém cíli. Neříkej o novém životě, který jsi začal, o experimentu, který děláš a zkušenostech, které očekáváš. To vše je pouze mezi tebou a Bohem, pouze mezi vámi dvěma. Jedinou výjimkou může být tvůj otec-zpovědník.

Mlčení je nezbytné, protože každé tlachání o vlastních problémech jen živí sebeposedlost a sebevíru. A ty musejí být zadušeny především! Mlčenivostí vzrůstá víra v Něhož, který vidí, co je skryto; ticho je rozlumovu s Ním, který slyší beze slov. Přijít k Němu je tvou snahou, a v Něm spočívá celá tvá důvěra: jsi zakotven ve věčnosti a ve věčnosti nejsou žádná slova.


S ohledem na to zjistíš, že vše, co se děje, velké i malé věci, seslal Bůh, aby ti pomohl v tvé válce. Jen on ví, co je pro tebe nezbytné a co v kterou chvíi potřebuješ: nepřízeň a prosperitu, pokušení a pád. Nic se neděje náhodou nebo takovým způsobem, aby ses z toho nemohl poučit. Tomu musíš neprodleně porozumět, protože pouze tak roste víra v Pána, kterého sis zvolil následovat.

Ještě jednu radu dávají světci na cestu: nahlížej na sebe jako na dítě, které se začíná učit první zvuky nebo písmena a které zkouší první klopýtavé krůčky. Všechny světské znalosti a všechny dovednosti, které možná máš, jsou naprosto bezcenné ve válce, která tě čeká, a stejně tak jsou bez hodnoty všechna společenská postavení a majetky. Majetek, který není využíván ve službě Pána, je břemenem, všechny vědomosti, které nejsou spoutány v srdci, jsou pusté a proto škodlivé, protože jsou troufalé. Jsou označovány jako nahé, bezmocné, protože jim chybí teplo a něha. Musíš proto zahodit všechny znalosti a stát se hlupákem, aby ses stal moudrým, musíš se stát chudákem, aby se stal bohatým, a slabým, pokud si přeješ být silným.

:::

Opusť každou myšlenku na radost, nadšení, nebeské hlasy: je pouze jedna cesta do království Božího a to je cesta kříže. A viset ukřižovaný na stromě je strašlivé utrpení. Nic jiného neočekávej.

Překlad z anglického originálu The Way of the Ascetics: The Ancient Tradition of Discipline and Inner Growth [Cesta askeze: Starodávná tradice disciplíny a vnitřního růstu].

One Response to “O tiché a neviditelné válce”

  1. m napsal:

    Malý komentář k poslední větě, na níž mě oslovil mimo jiné prvek stromu. Kristův kříž je zde nazýván strom (oba symboly jsou vnitřně identické), čímž vyvstává spojitost s Odinem, který visel ukřižován na stromě (též proboden kopím), čímž seznal runy. Podle středověké legendy byl Kristův kříž vytvořen ze dřeva stromu života – stromu poznání. Chápu to tak, že dosáhnout poznání, pochopit runy, nelze teoretickými disputacemi, učenými argumentacemi a profánním studiem, ale pouze odosobněním, činem, obětováním. Snad i proto leitmotiv “folge mir nach”.

Trackbacks/Pingbacks


Ernst Jünger – Dělník

Ernst Jünger - Dělník***
Svou studii Dělník. Hegemonie a figura vydal Ernst Jünger roku 1932. Patří k jeho zásadním esejistickým textům a odráží se v ní jeho dějinně filozofické a politické smýšlení, které se u něj vyvíjelo v reakci na zážitky první světové války a na poválečný společenský kontext nejenom v Německu. Dělník je v Jüngerově podání oproštěn od svých tradičních socioekonomických vztahů a vystupuje ve své dehistorizované roli jako nezávisle působící veličina, která utváří novou skutečnost. Jeho nárok na hegemonii nad společností, hospodářstvím a státem spočívá podle Jüngera v jeho přirozeném vztahu k moci. Mezi další témata, kterými se zde autor zaobírá, patří práce jako způsob života, nebo technika jako způsob, kterým figura dělníka mobilizuje svět.
***
Předobjednávky na Kosmasu ZDE
.

Ernst Jünger – Aladinův problém

Ernst Jünger - Aladinův problém***
Aladinův problém je výpravou do duchovní krajiny současného světa, kterou titanismus proměnil v poušť. Objevují se oázy, tak malé, že si jich čtenář sotva všimne – ostrůvky zeleně v podobě starých knihoven plných zaprášených knih, malých kostelíků v krajině s opuštěnými hřbitůvky, nečekaných dionýských slavností nezřetelně vystupujících z mlhy vzpomínek. Snaha hlavního hrdiny o návrat k dobám předtitánským, o návrat do náruče bohů, končí neslavně v duchovním suchopáru obchodních plánů a účetních uzávěrek. Zbývá jen teskné zření na nevratně mizející bytí. Nevratně?
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

22. února 1943 se v Dzeržinsku v Nižněnovgorodské oblasti narodil Eduard Limonov, vlastním jménem Eduard Veniaminovič Savenko, ruský spisovatel, básník, rebel a politik Národně bolševické strany Ruska. V současnosti je předsedou této strany a jedním z vůdců protiputinovské formace Jiné Rusko. Česky vyšla jeho kniha To jsem já, Edáček a románová biografie Limonov - Deník ztroskotance od francouzského spisovatele Emmanuela Carrèreho.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív