Categorized | Kultura, Fanfares of Europe

Seelenlicht – Love and Murder

Uběhly dva roky a dočkali jsme se další desky od neoklasicistního projektu Seelenlicht, který je dílem Troye Southgatea, který ale zároveň nepředstavuje pouze boční oddech pilotních H.E.R.R., nýbrž rovnocennou, paralelní aktivitu. Na projektu spolu se Southgateem spolupracovali, stejně jako v případě prvního alba, „Gods and Devils“, lidé z Kammer Sieben. Zatímco předešlá deska byla spíše melancholická, „Love and Murder“ přidává zejména časté využití psychedelických kytar sem tam téměř bitevní náladu. Tématicky Seelenlicht zůstal věrný původnímu zaměření: oslava evropské tradice a postesk vykořeněného umělce ve světě ztrácejícím smysl. Vděčným zdrojem inspirace zůstala jak indoevropská a antická mytologie, tak také tvorba německých romantických autorů.

A právě stejně jako desku „Gods and Devils“ otevřel Demian, inspirovaný stejnojmennou novelou Hermanna Hesseho, která sama vycházela z psychoanalýzy, myšlenek Friedricha Nietzscheho, aby na příběhu mládí Emila Sinclaira ukázala složitou cestu hledání sebe sama, nemohla nová deska začít jinak. Do nitra nového alba, „Love and Murder“ nás tak zavádí poněkud psychedelická píseň Vergiss Mein Nicht, což je tak trochu slovní hříčka. Slovo „Vergissmeinnicht“ je totiž v němčině výraz pro pomněnku, nádhernou květinu modré barvy. Těžko myslet na něco jiného, než „Hledání modrého květu“ Georga Von Hardenberga, tedy vlajkonoše romantismu, Novalise.

Seelenlicht se nespokojil, jak bylo řečeno a napsáno, pouze s literaturou 19. století. Jedna z nejvýraznějších skladeb celého alba, a sice „Ghost of Flanders“ je věnovaná tématice jatek první světové války, zcela zbytečné války, která pohřbila miliony mužů a srdce staré Evropy. Duchové Flander, Angličané a Němci, tak společně vstávají z mrtvých, aby se pod vedením nových velitelů společně vydali na symbolický poslední pochod.

Nechybí zde samozřejmě ani provokativní politické narážky, jako třeba „Revolution in Blacks“ („..“it´s time to crash the state..“) kde Troy Southgate těžko zapře svou národně-anarchistickou a terceristickou pozici. Zároveň však potěší skladba „Futhorc“, nevím proč, ale vede mě k domněnce, že to je militaristická odrhovačka, která je zároveň velice vkusná a má navazovat na podobně charakterizovatelnou „Valhallu“ z alba „Gods and Devils“. Jako by Seelenlicht tvořil podle nějaké promyšlené struktury. Pokud ano, vše do sebe pěkně zapadá.

Love and Murder je nádherné album. Tuto výtečnou směs vynikající neoklasicistní a neofolkové muziky, která se nebojí experimentálně zabrousit do jiných pater a využít tvrdších, psychedelických, nebo rockových partií, spojenou s pečlivým výběrem oslovujících témat, a která ve finále představuje dokonale harmonickou desku, nelze než doporučit. V krátkém čase je to z dílny Troye Southgatea po novém album H.E.R.R. druhá velmi kvalitní věc. Za zmínku ještě stojí, že deska “Love and Murder” vychází u poměrně nového a nadějného vydavatelství Trutzburg Thule, která má z nedávné doby na kontě kupříkladu zbrusu nové album německých Darkwood.

Label: Trutzburg Thule, 2009.

01. VERGISS MEIN NICHT
02. THE ROMANTICS
03. THE GHOSTS OF FLANDERS
04. THE OUTSIDER
05. WHEN THE LAMP IS SHATTERED
06. REVOLUTION IN BLACK
07. THE LOVERS REVENGE
08. DREAMSLEEP
09. FUTHORC
10. PRIAPUS
11. LIVE AND DEATH
12. MEMNON, PRINCE OF ETHIOPIA
13. RETURN TO SUMMERISLE
14. ANSUZ-LAGUZ-URUZ

Ernst Jünger – Dělník

Ernst Jünger - Dělník***
Svou studii Dělník. Hegemonie a figura vydal Ernst Jünger roku 1932. Patří k jeho zásadním esejistickým textům a odráží se v ní jeho dějinně filozofické a politické smýšlení, které se u něj vyvíjelo v reakci na zážitky první světové války a na poválečný společenský kontext nejenom v Německu. Dělník je v Jüngerově podání oproštěn od svých tradičních socioekonomických vztahů a vystupuje ve své dehistorizované roli jako nezávisle působící veličina, která utváří novou skutečnost. Jeho nárok na hegemonii nad společností, hospodářstvím a státem spočívá podle Jüngera v jeho přirozeném vztahu k moci. Mezi další témata, kterými se zde autor zaobírá, patří práce jako způsob života, nebo technika jako způsob, kterým figura dělníka mobilizuje svět.
***
Předobjednávky na Kosmasu ZDE
.

Ernst Jünger – Aladinův problém

Ernst Jünger - Aladinův problém***
Aladinův problém je výpravou do duchovní krajiny současného světa, kterou titanismus proměnil v poušť. Objevují se oázy, tak malé, že si jich čtenář sotva všimne – ostrůvky zeleně v podobě starých knihoven plných zaprášených knih, malých kostelíků v krajině s opuštěnými hřbitůvky, nečekaných dionýských slavností nezřetelně vystupujících z mlhy vzpomínek. Snaha hlavního hrdiny o návrat k dobám předtitánským, o návrat do náruče bohů, končí neslavně v duchovním suchopáru obchodních plánů a účetních uzávěrek. Zbývá jen teskné zření na nevratně mizející bytí. Nevratně?
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

22. února 1943 se v Dzeržinsku v Nižněnovgorodské oblasti narodil Eduard Limonov, vlastním jménem Eduard Veniaminovič Savenko, ruský spisovatel, básník, rebel a politik Národně bolševické strany Ruska. V současnosti je předsedou této strany a jedním z vůdců protiputinovské formace Jiné Rusko. Česky vyšla jeho kniha To jsem já, Edáček a románová biografie Limonov - Deník ztroskotance od francouzského spisovatele Emmanuela Carrèreho.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív