Představujeme občanské sdružení Pretrvanie

Občianske združenie Pretrvanie sa snaží o presadzovanie nadčasových hodnôt, ktoré platili po celé tisícročia, a ktoré sa moderný človek rozhodol z mnohých dôvodov opľuť a zahodiť za chrbát. Našim cieľom je stať sa skalou, ktorá bude čeliť náporu úpadkových tendencií. Napriek tomu, že sa naše názory môžu v niektorých bodoch odlišovať (čo mimochodom nepovažujeme za problém), spoločným a fundamentálnym znakom všetkých členov nášho združenia je spochybnenie slepej viery v pokrok.

Ďalším našim spoločným znakom je tiež vedomie ďalekosiahleho úpadku na všetkých úrovniach – intelektuálnej, duchovnej, fyzickej, environmentálnej. Z pozície tohto vedomia stojíme ako svedkovia a obrancovia našej bezprostrednej reality, pričom nám je cudzie relativizovanie typu, že i úpadok je prirodzený a teda nemenej “reálny”. Takéto úvahy považujeme len za jeden zo symptómov modernej ignorancie a nihilizmu.

Naša pozícia je teda v zásade reakčná. Sme reakcionári a nemôže tomu ani byť inak, pretože zastávame názor, že súčasný smer postráda akúkoľvek šancu udržať ľudstvo ako duchovnú bytosť a v našom veku už dospieva do štádia, keď ohrozuje našu samotnú biologickú existenciu. A práve preto názov Pretrvanie, zápas o pretrvanie večných a trvácnych hodnôt, ktoré tu boli dávno pred nami a budú platiť ešte aj dlho po nás.

Ako symbol sme si vybrali znamenie Perúna, vládcu nebeského ohňa, tiež ľudovo známy ako Perúnov kvet. Vidíme v ňom mystérium blesku i letného slnka, ktoré oživujú náš svet, povestné papradie, ktoré podľa predania počas búrkových nocí a na noc letného slnovratu zakvitá zázračným kvetom. Ten, kto prekoná strach a nájde ho, je obdarený schopnosťou porozumenia a prezretia vecí dovtedy skrytých. Je to pre nás symbol vyššieho poznania, nájdenia samého seba, zasvätenia a premeny v nového človeka.

Naša filozofia stojí na troch základných ideových pilieroch, ktorými sú tradicionalizmus, nacionalizmus a environmentalizmus. Preto sa naše motto skladá z troch slov, ktoré tieto piliere reprezentujú: TRADÍCIA – ROD – ZEM. Tradícia v tomto prípade nie je len označením nejakých ľudových zvykov a obyčají, ale označením vyššieho princípu, ktorý stojí nad všetkým a ktorý je večný a trvácny.

Ako píše René Guénon vo svojej knihe Kríza moderného sveta:

“V duchovnej zmätenosti typickej pre našu dobu sa nám stáva, že užívame slovo “tradícia” bez rozdielu pre rôzne veci, často i úplne bezvýznamné, ako sú napríklad jednoduché zvyky bez hlbšieho dosahu, a často dokonca aj zvyky, ktoré vznikli iba nedávno… Rezolútne odmietame označovať týmto slovom čokoľvek, čo je čisto ľudského rádu, na tom musíme výslovne trvať.”

ROD to je národ, ktorý obýva našu krajinu, našu ZEM. Spojenie týchto slov tvorí jednotu a ani poradie nie je náhodné. Tradícia stojí na vrchole všetkého, pod ňou stojí človek a jeho vedomie, a človek sám stojí na zemi, ktorá ho splodila, a ktorá ho živí.

Ernst Jünger – Dělník VYCHÁZÍ 11. ÚNORA 2025!

Ernst Jünger - Dělník***
Svou studii Dělník. Hegemonie a figura vydal Ernst Jünger roku 1932. Patří k jeho zásadním esejistickým textům a odráží se v ní jeho dějinně filozofické a politické smýšlení, které se u něj vyvíjelo v reakci na zážitky první světové války a na poválečný společenský kontext nejenom v Německu. Dělník je v Jüngerově podání oproštěn od svých tradičních socioekonomických vztahů a vystupuje ve své dehistorizované roli jako nezávisle působící veličina, která utváří novou skutečnost. Jeho nárok na hegemonii nad společností, hospodářstvím a státem spočívá podle Jüngera v jeho přirozeném vztahu k moci. Mezi další témata, kterými se zde autor zaobírá, patří práce jako způsob života, nebo technika jako způsob, kterým figura dělníka mobilizuje svět.
***
Předobjednávky na Kosmasu ZDE
.

Ernst Jünger – Aladinův problém

Ernst Jünger - Aladinův problém***
Aladinův problém je výpravou do duchovní krajiny současného světa, kterou titanismus proměnil v poušť. Objevují se oázy, tak malé, že si jich čtenář sotva všimne – ostrůvky zeleně v podobě starých knihoven plných zaprášených knih, malých kostelíků v krajině s opuštěnými hřbitůvky, nečekaných dionýských slavností nezřetelně vystupujících z mlhy vzpomínek. Snaha hlavního hrdiny o návrat k dobám předtitánským, o návrat do náruče bohů, končí neslavně v duchovním suchopáru obchodních plánů a účetních uzávěrek. Zbývá jen teskné zření na nevratně mizející bytí. Nevratně?
***
Objednávejte ZDE
.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív