Categorized | Historie, Kultura, Politika

Sedmnáctý sešit Edice Fascikly: Případ „Liškutín“ – brněnský literární kritik o Novém Německu

Případ „Liškutín“ - nová publikace v Edici Fascikly. Zdarma. Dovedou tohle vaše „Židovky“?

Případ „Liškutín“ – nová publikace v Edici Fascikly

Karel Veliký: Případ „Liškutín“

Tradice budoucnosti byla obnovena na stránkách Délského potápěče. Texty, které nevyšly knižně, budou postupně doplňovány.

O literatuře a umění se u nás nikdy moc svobodně neuvažovalo a neuvažuje. Většina „kulturních pracovníků“ vždy více či méně jen naplňuje osnovu politické objednávky. Stať brněnského literárního kritika Nové Německo představuje jednu z velkých výjimek. 

O jedné „změně orientace“

Germanista Ivo Liškutín v nástupu národně socialistické strany a jejího vůdce Adolfa Hitlera vidí pravou „kulturní revoluci“. A dokazuje, že v oněch „stručně a imperátorsky formulovaných 25 rozkazech“ programu NSDAP, který „se stal vnitřním smyslem miliónů Němců“, je cosi „mnohem hlubšího“. Neboť strana „podzemně přijala do své ideologie opravdu dávné výsledky duchovní námahy svého národa a má vnitřní spojení s jeho tajemstvím“. Je „zakotvena v tradici, převrací minulost v přítomnost a vede do budoucnosti“ národ svým směrem:

„Dnes jsem přesvědčen, více než dříve, že právě v tomto kulturním obratu bude hledán vlastní začátek německých dějin, pokud vedou k roku 1933“, píše  Liškutín.

Je to zpráva očitého svědka o tom, jak „národ, žije-li organicky, uskutečňuje konečně to, co na poli duchovním, na poli vědy, umění a filozofie bylo již dávno připraveno a připravováno, a že bez této organické souvislosti myšlenky a činu“ není a nemůže být proměny.


Proti vulgarizaci

„Jádro německé revoluce záleží v oddíle kulturním…“ (Ivo Liškutín). Fotografie: archiv L. Beera, převzato ze stránek Náš směr

„Jádro německé revoluce záleží v oddíle kulturním…“ (Ivo Liškutín). Fotografie: archiv L. Beera, převzato ze stránek Náš směr

Podle Liškutína si národní socialismus „toto své kulturní jádro pro budoucnost obhájí, i kdyby snad ostatní části opravila doba“. Poválečná masová propaganda, dělá vše proto, aby toto jádro skryla či znehodnotila. Avšak přesvědčení mladého Moravana potvrzují pozdější kulturně-historické práce P. Vierecka (Metapolitics: From Wagner and the German Romantics to Hitler), G. Lukácse (Die Zerstörung der Vernunft), Paul Séranta (Le Romantisme fasciste), A. J. Gregora (The ideology of fascism) G. Mosseho (Nazi Culture), R. Griffina (International Fascism), M. Ledeena (Universal fascism), A. Hamiltona (Appeal of Fascism), G. Locchiho (Nietzche, Wagner e il mito sovrumanista), R. Griffina (The Nature of Fascism), K. Boltona (Artists of the Right: Resisting Decadence) aj. Ani jedna nebyla doposud přeložena do češtiny. Nehodí se.

* * *

Náš směr

Námět jarních „fasciklů“ byl původně zamýšlen výlučně pro Náš směr. Délka při vší hutnosti textu však postupně narostla natolik, že se nehodilo zveřejnit jej jako běžný příspěvek. Vždyť obsahuje ‚medailony‘ řady významných osob (Klages, Kolbenheyer, Moeller van den Bruck) a důležité poznámky k „asfaltové literatuře“, „německé romantice“ nebo k „výkladům nacismu“. Proto jsme zvolili pevně ohraničenou a vyzdvihující formu edice Fascikly z Tradice budoucnosti.

Jean Mabire – Zemřít v Berlíně

Jean Mabire - Zemřít v Berlíně***
Zemřít v Berlíně: Francouzští esesmani posledními obránci bunkru Adolfa Hitlera.
***
Objednávejte na stránkách vydavatelství Nightingale Press nebo na Kosmasu.
.

Ladislav Malý – Vzpomínky jednoho disidenta

Ladislav Malý - Vzpomínky jednoho disidenta***
Z memoárů národního konzervativce…
***
Objednávejte ZDE.
.

Víte, že…

Filippo Tommaso Marinetti22. prosince 1876 se v egyptské Alexandrii narodil italský básník a spisovatel Filippo Tommaso Marinetti, zakladatel a čelní představitel modernistického uměleckého směru - futurismu. Velice záhy se přiklonil k Mussoliniho fašistickému hnutí.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív