Categorized | Historie, Politika

Teroristická sociální síť

Hamás

Hamás se etabloval jako zdatná konkurence zkorumpované vlády Jásira Arafata.

Autor: John Robb

V rámci obecně rozšířeného omylu bývají teroristické sítě považovány výhradně za struktury násilné povahy. Mnoho z nich ale vytvořilo komplexní a propracované systémy k zajištění důležitých sociálních služeb pro své stoupence.

Těmto teroristickým sociálním strukturám se velice daří ve vakuu vytvořeném selháním státu. Dobrým příkladem je Hamás (který si možná vzaly za vzor irácké Mahdího milice) Od svého vzniku v roce 1987 se Hamás etabloval jako zdatná konkurence zkorumpované vlády Jásira Arafata (která v mnoha ohledech představuje palestinský stát). Hamás provozuje následující služby (podrobnější popis organizační struktury hnutí naleznete zde):


1) Rozsáhlá struktura vzdělávání
2) Rozdělování potravin chudým
3) Tábory a sportovní aktivity pro mládež
4) Péče o seniory
5) Financování vzdělání a podnikatelské činnosti
6) Náboženské služby
7) Veřejná bezpečnost
8) Zdravotní péče

Tato sít sociálních služeb nabízí Hamásu četné výhody, mezi nimi:

1) Lidová podpora, z níž hnutí žije.
2) Přebytek zájemců o teroristické mise.
3) Vnější zdroje financování skrze charitativní organizace, které podporují sociální úsilí Hamasu (z něhož lze velkou část využít k terorismu) a financování skrze omezený počet ziskových podniků.

Nárůst teroristy poskytovaných společenských služeb také naznačuje, že volně spojená síť pohánějící teroristické vojenské organizace často dokáže převzít společenskou zodpovědnost národních států. Tato schopnost zpochybnit legitimitu národních států mluví sama za sebe.

Proto se domnívám, že existuje obecnější („obchodní“) model, který lze odvodit z plně rozvinutých teroristických organizací, působících v rozvrácených zemích. Jakýkoliv takový model ale nezbytně musí využívat decentralizovaný rozhodovací proces, díky němu může Hamás přežívat. Tímto tématem se budu dále zabývat.

Úvaha Johna Robba The Terrorist Social Network vyšla na blogu Global Guerillas 7. dubna 2004.

Ernst Jünger – Dělník

Ernst Jünger - Dělník***
Svou studii Dělník. Hegemonie a figura vydal Ernst Jünger roku 1932. Patří k jeho zásadním esejistickým textům a odráží se v ní jeho dějinně filozofické a politické smýšlení, které se u něj vyvíjelo v reakci na zážitky první světové války a na poválečný společenský kontext nejenom v Německu. Dělník je v Jüngerově podání oproštěn od svých tradičních socioekonomických vztahů a vystupuje ve své dehistorizované roli jako nezávisle působící veličina, která utváří novou skutečnost. Jeho nárok na hegemonii nad společností, hospodářstvím a státem spočívá podle Jüngera v jeho přirozeném vztahu k moci. Mezi další témata, kterými se zde autor zaobírá, patří práce jako způsob života, nebo technika jako způsob, kterým figura dělníka mobilizuje svět.
***
Předobjednávky na Kosmasu ZDE
.

Ernst Jünger – Aladinův problém

Ernst Jünger - Aladinův problém***
Aladinův problém je výpravou do duchovní krajiny současného světa, kterou titanismus proměnil v poušť. Objevují se oázy, tak malé, že si jich čtenář sotva všimne – ostrůvky zeleně v podobě starých knihoven plných zaprášených knih, malých kostelíků v krajině s opuštěnými hřbitůvky, nečekaných dionýských slavností nezřetelně vystupujících z mlhy vzpomínek. Snaha hlavního hrdiny o návrat k dobám předtitánským, o návrat do náruče bohů, končí neslavně v duchovním suchopáru obchodních plánů a účetních uzávěrek. Zbývá jen teskné zření na nevratně mizející bytí. Nevratně?
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

22. února 1943 se v Dzeržinsku v Nižněnovgorodské oblasti narodil Eduard Limonov, vlastním jménem Eduard Veniaminovič Savenko, ruský spisovatel, básník, rebel a politik Národně bolševické strany Ruska. V současnosti je předsedou této strany a jedním z vůdců protiputinovské formace Jiné Rusko. Česky vyšla jeho kniha To jsem já, Edáček a románová biografie Limonov - Deník ztroskotance od francouzského spisovatele Emmanuela Carrèreho.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív