Nástup transhumanismu: úsvit nebo soumrak lidstva?

Nástup transhumanismu: vítězství nebývá nutně dokladem morální převahy

Nástup transhumanismu: vítězství nebývá nutně dokladem morální převahy

Autor: Michael Sisco

Většina lidí si celkem dobře uvědomuje rychlost tempa technického pokroku naší společností, a vesměs je to naplňuje optimismem. Pokud už někdo projevuje skepsi, pak spíš z obav ze ztráty místa kvůli různým technickým průlomům jako umělá inteligence. Jen málokdo je však dostatečně obeznámen s existencí a podobou transhumanistického hnutí, jehož cíle bývají nezřídka zlehčovány jako nějaká málo pravděpodobná vědeckofantastická utopie.

Mocné technologické společnosti jako Neuralink, Facebook a DARPA v současnosti vyvíjejí rozhraní mozek-stroj /Brain Machine Interface – BMI/ (Singh). Tento typ technologie, tj. pokus o spojení lidského vědomí s počítačem, jež má umožnit komunikaci o rychlosti myšlenky, je však jen jedním z prvků širšího hnutí usilujícího o překonání přirozených limitů lidské zkušenosti (Landers). Jeden z čelných teoretiků transhumanismu Max More řekl:

„Transhumanisté člověka nevidí jako účel sám o sobě, něco dokonalého ani hodného naší loajality, ale jako další bod na cestě evoluce. Věří, že dokážeme utvářet svou vlastní přirozenost žádoucím a hodnotným způsobem. Promyšlenou a opatrnou, přesto však smělou aplikací technologie na náš druh se můžeme stát něčím, co už nebude tak úplně patřit do kategorie člověk: staneme se post-lidskými (Singh, s. 25).”

Jinak řečeno se technologické elity pokoušejí vyrobit od lidského rodu zcela odlišný druh, což otevírá celou řadu problematických otázek, jimiž se ale filozofové a teologové mimo transhumanistický okruh příliš nezabývají (Dumsday). Transhumanismus je skutečnou pochodní osvícenského progresivismu: další utopickou myšlenkou, která ve společnosti napáchá mnohé škody a vyvolá konflikty.

Než však mohou technologičtí obři a transhumanističtí spiklenci uskutečnit svůj plán, je třeba nejprve náležitě „zpracovat“ masy. Nonkonformistické smýšlení se s mírumilovně zesíťovaným lidským vědomím příliš neslučuje, proto je nutné provést asimilaci do „nadřazeného světonázoru“. Přípustné budou jedině myšlenky slučitelné s koexistencí v globální neurální síti.

Výše zmínění technologičtí giganti i další už začali s osvětou mas prostřednicím tradičních orgánů k šíření „té správné“ pravdy, jako jsou mainstreamová média nebo univerzity. Už dnes tak dochází k cenzuře odlišných názorů na sociálních sítích i dalších platformách kontrolovaných těmito společnostmi. Kromě zásahu proti disidentům mezi intelektuály je však také nezbytné přesvědčit obyvatelstvo o prospěšnosti transhumanistického programu. Dokonce i webová stránka magazínu Forbes, považovaná v porovnání se svým rivalem Business Insider za konzervativní, dnes vykresluje postup k transhumanismu v jásavých barvách (Singh).

Internet v jeho stávající podobě lze považovat za jakéhosi předchůdce transhumanismu. Stejně jako se naše infrastruktura i základní ekonomické mechanismy staly zcela závislé na internetu, budou velmi pravděpodobně časem právě tak chtivě využívat rozhraní mozku a počítače nebo digitálně propojené společné vědomí. Dělení světa typu hranic mezi zeměmi budou ztrácet na významu s tím, jak se globální společenství bude postupně měnit v kolektivní vědomí. Konsolidací však logicky projde také vymáhání norem nové společnosti. Tradiční zločiny se vývojem technologií z velké části stanou překonanými, a tak se stíhání na síti soustředí hlavně na poslední zbývající opravdový zločin – ten spáchaný myšlenkou. A protože komunikace se bude odehrávat rychlostí myšlenky, podobně bleskově dopadne i pěst zákona. Hnutí, jedním z jehož hlavních cílů prý je rozšířit kapacitu lidského uvažování, tak paradoxně povede k jeho výraznému sešněrování.

Technologičtí elitáři i transhumanističtí intelektuálové velmi pravděpodobně přeceňují své schopnosti přimět obyvatelstvo k poslušnosti. Disidenti, kteří projeví dostatek prozíravosti, aby své postoje v průběhu přechodu skryli, jako první začnou vytvářet paralelní společnost a obecnější vztažné body pro ty, kdo se nebudou ochotni připojit. Na veřejné odpůrce však represe dopadne plnou tíhou. Mnozí se tak budou muset skrývat a budou pro všechny účely efektivně umlčeni. Většina utopistických programů, především těch progresivních, vychází z neochvějného předpokladu vlastní morální nadřazenosti. Toto přesvědčení o své bezchybnosti vede k puritánskému chování. Odpůrci, kteří chtějí zachovat lidstvo v jeho stávající podobě, tedy nakonec budou nuceni postavit se post-lidem násilím.

Transhumanističtí teoretici a technologické společnosti se z lidské rodové linie pokoušejí vytvořit nový živočišný druh. Ještě než dojde k masové aplikaci spojování biologického člověka a stroje, rozhoří se intelektuální kulturní válka. Nemálo lidí se postaví na odpor a bude se snažit zachovat lidstvo v jeho tradiční podobě, opíraje se při tom o pádné teologické a snad i metafyzické argumenty. Jako u většiny utopických vizí budou jejich zastánci nahlížet na odpor reakcionářů jako na existenční ohrožení své vize, což vyvolá násilný konflikt. Poklidné řešení je chimérou, bude téct krev a mnohé zanikne. Těžko odhadovat, kdo z této řeže vzejde vítězně, vítězství totiž nebývá nutně dokladem morální převahy. Jisté je, že jedna ze stran prosadí svou vizi – ať už to bude nový druh, osvobozený z okovů své přirozenosti, nebo lidstvo s jeho věčným bojem.

Citované zdroje:

Dumsday, Travis. “Transhumanism, Theological Anthropology, and Modern Biological Taxonomy.” Zygon: Journal of Religion & Science, sv. 52, č. 3, září 2017, s. 601–622. Academic Search Premier, EBSCO Host.

Landers, Matthew. “Transhumanism, Optimism, and Enlightenment Optimalism.” Interdisciplinary Humanities, sv. 35, č. 1, 2018, s. 25–40. Academic Search Premier, EBSCO Host.

McNally, Christie-Lee. “Big Tech’s Censorship of Conservative Users Is Alive and Well.” TheHill, 14. července 2018, https://thehill.com/opinion/cybersecurity/397047-big-techs-censorship-of-conservative-users-is-alive-and-well.

Singh, Sarwant. “Transhumanism And The Future Of Humanity: 7 Ways The World Will Change By 2030.” Forbes Magazine, 20. listopadu 2017, http://www.forbes.com/sites/sarwantsingh/2017/11/20/transhumanism-and-the-future-of-humanity-seven-ways-the-world-will-change-by-2030/#73d50e577d79.

Úvaha Michaela Cisca Emergent Transhumanism vyšla na stránkách The American Sun 1. července 2019.

One Response to “Nástup transhumanismu: úsvit nebo soumrak lidstva?”

  1. Polemika o transhumanismu napsal:

    Polemika o transhumanismu napsaná už před deseti lety zlikvidovala český transhumanistický web:

    https://vk.com/@524308180-polemika-o-transhumanismu-st-prvn
    https://vk.com/@524308180-polemika-o-transhumanismu-st-druh
    https://vk.com/@524308180-polemika-o-transhumanismu-zvren-st

Trackbacks/Pingbacks


Jean Mabire – Zemřít v Berlíně

Jean Mabire - Zemřít v Berlíně***
Zemřít v Berlíně: Francouzští esesmani posledními obránci bunkru Adolfa Hitlera.
***
Objednávejte na stránkách vydavatelství Nightingale Press nebo na Kosmasu.
.

Ladislav Malý – Vzpomínky jednoho disidenta

Ladislav Malý - Vzpomínky jednoho disidenta***
Z memoárů národního konzervativce…
***
Objednávejte ZDE.
.

Víte, že…

22. listopadu 1963 zemřel v anglickém Oxfordu irský spisovatel, jedna z nevýraznějších postav moderní britské literatury Clive Staples Lewis. Jeho nejznámější knihou jsou dnes zřejmě Letopisy Narnie. Silně věřící anglikán Lewis byl také blízkým přítelem J. R. R. Tolkiena a reakcionářem.
22. listopadu 1890 se narodil francouzský voják a státník Charles de Gaulle. Za 2. sv. války se postavil do čela francouzských sil bojujících na straně Spojenců, po válce se stal politikem V čase alžírské krize se chopil moci a stal se prezidentem Páté republiky. Vzdal se francouzského Alžírska, za což si vysloužil nehynoucí nenávist mnohých francouzských patriotů. Skupina OAS se ho několikrát pokusila zabít. Odstoupil nedlouho po bouřích léta ´68.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív