Categorized | Kultura

„My“ a film: Německo (1920) 1933-1945

Od Siegfrieda k Triumfu vůle I.

Impulsy avantgardy

Nejsvébytnějším uměleckým jazykem předrevoluční německé kinematografie je expresionismus. Němé snímky jako Kabinet doktora Caligariho (1920, r. Robert Wiene), Unavená smrt (1921, r. Fritz Lang) nebo Upír Nosferatu (1922, r. Friedrich W. Murnau), a již předtím třeba Pražský student (1913, r. Paul Wegener) a Homunculus (1916, r. Otto Rippert), nepůsobí jen fantaskností svých námětů a strašidelností dějů, odkazujících k černé romantice, ale především celkovou atmosférou, kterou dotváří expresionistické výrazové prostředky: strohost stylizovaného filmového obrazu s promyšleným kontrastním osvětlením, zdeformovaná perspektiva, špičatá „křivá architektura“ kulis, malované dekorace. Přehnaně umělé a hrozivě zformované okolí tu má odpovídat stavu protagonistů: do popředí vystupují především diabolické (z řec. dia-ballo:odloučit, separovat; tzn. ´vyhraněné´) a instinktivní složky duše, které se prosazují s osudovou nevyhnutelností. Podobně je tomu i v dvojdílných Nibelunzích (1924, I. Siegfried; II. Kriemhildina pomsta) Fritze Langa, adaptaci starogermánské legendy, v níž na pozadí velkých stylizovaných dekorací a ornamentální obrazové kompozice (Lang studoval architekturu a dějiny umění) jednají hrdinové, v nichž se ideály a hodnoty síly, cti a věrnosti těžce sváří s instinkty a osudovými silami. I když Lang odjel v roce 1934 pracovat do Hollywoodu, na film se příležitostně odvolává jak modernistický, tak völkisch proud národního socialismu; totéž platí pro osvětový snímek Cesty k síle a kráse (1925, r. Wilhelm Prager), kde ovšem oproti severské mlžnosti Nibelungů („romantika, Wotan“) převažuje v obraze středomořská slunečnost („klasika, Apollón“ = z expresionismu tu tudíž není skoro nic…) a který vzdává hold zdravému tělu jakožto podstatnému předpokladu a základu zdravého ducha. Scénické ztvárnění období od antiky po současnost v něm bylo nasazením velkého počtu gymnastů a tanečníků (jedna z nich je Leni Riefenstahlová, která se zde poprvé objevuje na plátně!) podřízeno výhradně zachycení tělesné krásy urostlých silných lidí, zobrazovaných v úplné, ale vší lascivní erotiky zbavené nahotě…


Jiným specificky německým žánrem v naší souvislosti je tzv. alpinistický film (Bergfilm) spjatý se jménem Dr. Arnolda Fancka. Od mládí ho přitahovalo horolezectví a lyžování a brzy se stal známým fotografem horských scenérií. Ještě před I. světovou válkou natočil amatérský snímek Výstup na horu Rosa (1913) a sotva rok po skončení bojů založil vlastní filmovou společnost. Po sportovních začátcích – Kouzlo lyžování (1920) a Hon na lišku v Engandinu (1922) – následovala série výjimečných a divácky stále úspěšnějších dramatických „horských filmů“: Mezi životem a smrtí (1923), Posvátná hora (1926), Odvážný skok (1927) a Boj o Matterhorn (1928). Vrcholným uměleckým počinem A. Fancka pro který se spojil s jiným vynikajícím režisérem, G. W. Pabstem, je Bílé peklo (1929). Mladý pár se v něm během výstupu na horu Piz Palü setkává s mužem, jenž zde už léta pátrá po tělesných ostatcích své snoubenky, která se na jejich společném výletě zřítila do propasti. V průběhu cesty se všichni tři dostanou do smrtelného nebezpečí. Avšak zatímco pár zachrání pilot („hraje“ ho Ernst Udet!), muž zmrzne, když předtím velkoryse daroval svou bundu. Na papírku, který píše těsně před smrtí, stojí: Teď jsem zase se svou snoubenkou… Fanck prostřednictvím fascinujících a mnohdy v nebývale obtížných podmínkách natočených záběrů – je totiž zásadně proti náhradníkům a studiu, v jeho „přírodních“ snímcích musí být vše opravdové, i heroismus! – ukazuje magickou moc hor plnou krásy i nebezpečí. A stejně jako ve většině ostatních jeho filmů, i v Bílém pekle ztělesňuje hlavní hrdinku Riefenstahlová, která se po nadšeném přijetí svých dalších napínavých horských dobrodružství – Bouře nad Mont Blancem (1930), kde jako dívka posedlá horami zachraňuje mladého meteorologa, jehož lavina uvěznila na observatoři, a lyžařské veselohře Bílé opojení (1931) – dostává k první vlastní režii. Jde opět o film z hor, tentokrát inspirovaný starou legendou, nazvaný Modré světlo (1932). Začínající režisérka v něm současně hraje postavu divoké dívky Junty, vyhnankyně z vesnice, která jediná dokáže dosáhnout vrcholku Monte Cristalla s gigantickou drúzou, z níž za určitých podmínek vyzařuje do údolí tajemné a uhrančivé modré světlo (kdežto ostatní jím zlákaní vesničané při šplhání na horu hynou). Hora je zde tedy – jako už ve Fanckových filmech – prezentována jako „vrcholně krásná i nebezpečná zároveň“, jako „majestátní síla zvoucí k definitivnímu sebepotvrzení a úniku od sebe sama“, od malého individuálního já k „bratrství odvahy a smrti“. Ale zatímco Fanck pojímal podle Susan Sontagové tato „vypjatě romantická témata“ vášně, čistoty a smrti „poněkud skautským způsobem“, Riefenstahlová přidává společensko-kritický rozměr: Juntinu závěrečnou smrt nezpůsobí nedosažitelnost vysokého cíle symbolizovaného horou, ale malost – materialistické a prozaické myšlení – závistivých vesničanů a slepý racionalismus jejího milého – návštěvníka z města, který s ní má ty nejlepší úmysly… Modré světlo i větší část z Fanckových snímků jsou ve srovnání s dobovou studiovou produkcí hollywoodského střihu zajisté výjimečnými uměleckými počiny, za definitivní vzor pro novou německou tvorbu však konkrétně Joseph Goebbels považuje např. až dobrodružný a vlastenecký film Luise Trenkera Rebel (1932) z dob odboje tyrolských horalů proti Napoleonově armádě, který se líbil – jako Modré světlo – i Adolfu Hitlerovi.

Oswald Spengler – Myšlenky PRÁVĚ VYŠLO!

Oswald Spengler - Myšlenky***
Kniha obsahuje: vedle 370 výroků o pojmech, majících ve Spenglerově myšlení zásadní význam, jako např. osobnost, dějiny, válka, právo, stát, tradice atd., v původním výboru správkyně autorovy – do té doby z valné části nezveřejněné – pozůstalosti, též rozsáhlý překladatelský a redakční výběr z knih Preussentum und Sozialismus a Jahre der Entscheidung s aktuálními poznámkami a vysvětlivkami, jakož i úplnou, komentovanou bibliografii nakladatelství Délský Potápěč.
***
Objednávejte v Knihkupectví Délského potápěče nebo na Kosmasu
.

Ezra Pound – „Přítomen!“

Ezra Pound – „Přítomen!“***
Ezra Pound míří přímo na jádro systému, v nemž žijeme – a zasahuje! Politika – ekonomie – poezie; články, básně, poznámky, manifesty, překlady a eseje z doby Italské sociální republiky.
***
Objednávejte ZDE
.

Radim Lhoták – Zpěvy nemilosti

Radim Lhoták - Zpěvy nemilosti***
„Zpěvy nemilosti“ jsou literární miniatury odrážející společenské fenomény doby. Jak už se ale dá očekávat, píše-li je Radim Lhoták, budou kontroverzní, provokativní, břitké, přitom však podnětné, otevřené a k zamyšlení vedoucí. Dvacet šest krátkých úvah z pera filosofujícího esejisty a literáta, který publikoval výhradně na alternativních webech…
***
Objednávejte ZDE
.

Knut Hamsun: Až do konce! – DOTISK!

Knut Hamsun - Až do konce!***
Politická publicistika norského spisovatele Knuta Hamsuna z let 1940 až 1945. Knut Hamsun je příkladem Muže, který se nepoddal, nepodvolil a už vůbec v šířícím se křiklavém chaosu nezbloudil. Ač sražen, zůstal na svém.
***
Objednávejte ZDE
.

Paul Sérant: Fašistický romantismus – DOTISK!

Paul Sérant - Fašistický romantismus***
O politickém díle několika francouzských spisovatelů – Robert Brasillach (popravený), Pierre Drieu La Rochelle (sebevrah), Lucien Rebatet (rebel), Abel Bonnard (estét), Alphonse de Châteaubriant (mystik) a „fantaskní jezdec“ Louis-Ferdinand Céline (sardonik).
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

27. dubna 1937 zemřel v římské vězeňské nemocnici italský marxistický filozof a komunistický filozof Antonio Francesco Gramsci. Ve svém díle se zabýval politickou teorií, sociologií nebo lingvistikou. Jeho nejvlivnějším příspěvkem byla teorie tzv. kulturní hegemonie, v níž přenesl důraz z ekonomického determinismu klasického marxismu na úlohu kulturních institucí při zachovávání moci vládnoucí třídy a která výrazně ovlivnila moderní levici.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív