Julius Evola: Evropa – forma a předpoklady
Tradice budoucnosti byla obnovena na stránkách Délského potápěče. Texty, které nevyšly knižně, budou postupně doplňovány.
Čtvrtý sešit Edice Fascikly navazuje téměř na předchozí (viz Dobrovolníci za Evropu). Julius Evola se zamýšlí nad problémy pevného základu, hlubšího smyslu a organičnosti evropského sjednocení, které nutně „vyžaduje vyšší cit než prostý nacionální pud“. Poukazuje na v dějinách poměrně vzácné příklady evropské jednoty a z konzervativně-revolučních pozic určuje formu a předpoklady pro její obnovu a trvání. Vymezuje se přitom nejen vůči demoliberálním a neomarxistickým pojetím, ale i těm koncepcím, které vzešly z poválečného protisystémového milieu (Mosley, Yockey-Varange, Thiriart aj.). Klíčové pojmy jsou: Evropská akce, řád, vůdce, aristokracie, „paras“, „vnitřní detoxikace“, říše, synergie, supranacionální, jednota v mnohosti atd. Poznámky a vysvětlivky podávají i tentokrát vcelku široký, byť nutně stručný přehled „nacionálního evropanství“.
Jak dál?
Evolův text vznikal hluboko v době „studené války“. To přirozeně vybízí ke srovnání s dnešní situací: Sny o rozpadu komunistického bloku a znovusjednocení Německa se staly skutečností. Avšak ideové vakuum EHS, které navázalo na to, co se podařilo vytvořit do roku 1945 pouze v hospodářské rovině, bylo při zrodu a vývoji EU ve značné míře vyplněno názorovými proudy a silami kořenícími v různých formách trockismu.
Přistěhovalectví alogenních, podnícené druhdy kapitalistickými a imperialistickými zájmy, se tak pod nynějším „neotrockistickým“ dohledem mění v katastrofu přenárodnění našeho kontinentu. Křesťanské církve jim v tom asistují – z defenzivního postoje jakoby přešly na stranu svých někdejších nepřátel a čestné výjimky několika frakcí jsou bezmála na indexu. Americká vojenská přítomnost v Evropě pokračuje, byť kleště mezi Východem a Západem opět nahradila geopolitická linie Sever – Jih: vnější ohrožení Evropy teď přicházejí hlavně „zdola“. Tak by bylo možné pokračovat.
Otázka ovšem zní: Co z dosavadního sjednocování Evropy pod vlivem „liberálů“ (míněno především v americkém smyslu) je třeba chránit, co měnit a co ničit? Nacionalisté všech odstínů by se měli učit formulovat neukvapené, ostré odpovědi. Neboť formy minulosti pomáhají čelit budoucnosti!
Tak to nečtěte, když se vám to nelíbí :-)
S pozdravem
Mluvíš mi z duše R.L.Daviesi.
Až na to, že je to výraz už ze starého Říma… :-)
DD: Výborná práce.
RLD: Evola rozhodně nebyl patriot. Sám uvádí, že výraz „patriot“ se objevil v roce 1789 a onačoval toho, kdo bránil republiku proti monarchii a aristokracii.
Ten Evola už mě irituje. Co je to za blouznivce a proč je redakce DD pořád okouzlena tímto „evropsky konzervativně revolučním“ (co je to, kurva, za termín) utopistou ?
Každý konzervativec ví, že patriotismus nenahradíte nějakou slepenou nadnárodní jednotou a to ani v rámci Evropy, kde by pro to byly teoreticky nejméně špatné předpoklady. Máme za sebou historický vývoj a tradice. Mám rád Evropu, ale Evropu starých národů a jejich suverénních států, Evropu rozmanitosti v herderovském duchu. Tyhle unifikace, to je mor a zlo.
A nepatří Evola do té party, která je celkem vstřícná vůči islámu ? Vím, že někdo takový tam v té „nové pravici“ je…