Categorized | Rozhovory, Politika

Limonov o politice, osobnostech a násilí

Limonov v Paříži

Limonov v Paříži (červen 2019)

Eduard Limonov pro francouzský časopis Nové kultury: Éléments!

Starý spolubojovník Limonov přišel redakci pozdravit během své poslední návštěvy Paříže loni v červnu. Přijel tehdy do Francie kvůli vlastní reportáži o Žlutých vestách, aby se osobně přesvědčil o národně-lidovém charakteru hnutí, překonávajícím parlamentářské pravolevé schéma.

Éléments: Co vám Putin provedl, že ho tak nenávidíte? Neuskutečnil snad víc, než by se autor Manifestu ruského nacionalismu mohl nadít? Zcizil váš sen o obnově ruského státu?

Eduard Limonov: V době svého prvního [prezidentského] mandátu, v roce 1999, byl Vladimír Putin klasickým liberálním politikem, jakých bylo velice mnoho a kteří se obklopovali liberálními plejboji typu Berlusconiho nebo vašeho prezidenta Sarkozyho. Měl jsem všechny důvody být proti němu. A ne – sen mi neukradl, protože náš sociálně-ekonomický systém doteď zůstává hluboce liberalistický. A Putinovi nezbude než tenhle antagonismus řešit. Propast mezi bohatými a chudými je dnes v Rusku větší než v Indii! Jedno procento ruského obyvatelstva ovládá přes šedesát procent národního bohatství. V USA, jejichž společnost se nemůže chlubit sociální spravedlností, vlastní jedno procento nejbohatších z národního bohatství jen pětatřicet procent.

Takže Nacionálně bolševická strana hájila ideu spravedlivější společnosti, to je fakt. Nicméně Putin se změnil. Zestárl. Zmoudřel. Zvážněl. Přelomový moment zjevně nastal po nástupu Dmitrije Medveděva do prezidentské funkce. Necítím k Putinovi nenávist. Můj názor na něho se změnil. Jako vedoucí země je lepší než Boris Jelcin. Ale zůstává šéfem buržoazního státu, kde mají oligarchové všecka práva, kdežto prostí občané daleko míň. Nicméně je třeba si uvědomit, že v současné studené válce proti Západu zaujal vlasteneckou pozici.

E: Zdá se, že změnu prodělal i váš názor na Sovětský svaz. Do svržení režimu jste nešetřil jeho kritikou, když padl, všechno se změnilo: začal jste některých jeho aspektů litovat a projevovat jakousi nostalgii. Změnilo se vaše mínění anebo je nutno na to pohlížet jako na způsob jak zůstat věrný svému postavení odpůrce všech režimů?

L: Stýskám si mnohem míň než kterýkoli jiný ruský politický vůdce! Nikdy jsem se nezacyklil na takových postavách, jako byl Stalin, abych se ho držel. Nikdy jsem neuvažoval o sovětském modelu coby vzoru k podstatnému napodobení. Ne, nestýskám si, opravdu, duši mám velice praktickou. Myslím spíš na budoucnost.

E: Jste vedoucí strany nebo literární školy?

L: Ouha, mám se za ztroskotaného politika! Své zemi jsem připomenul některé velice důležité myšlenky, např. vlastenectví, v době, kdy byla vláda naprosto pod kontrolou liberálů.

E: Upřednostnil byste před svými knihami státní převrat?

L: Převrat, jistěže. Za svoje knihy jsem se musel schovávat…

E: Často vás povrchně srovnávají s Trockým. Jaký máte názor na tuto figuru, která převrat uskutečnila?

L: Trockij je důležitou postavou ruské revoluce, možná důležitější než Lenin. Geniální taktik, zakladatel Rudé armády. Malaparte měl pravdu, když o něm napsal, že byl géniem převratu (C. Malaparte, Státní převraty: jak se dělají a jak se jim zabraňuje, Praha 1933 – pozn. DP). Jenže tahle srovnání s osobnostmi z minulosti jsou velice přibližná a ve výsledku o mně neříkají nic. Ta móda vzešla z doby Carrèreova románu (E. Carrère, Deník ztroskotance, Praha 2013 – pozn. DP): jeden den jsem byl „ruský Jack London“, druhý den něco jako „sovětský Barry Lyndon“. Nakonec to nic neznamená.

E: Co se stalo s nacionálně-bolševickou stranou? Proč došlo k přerušení vztahů s Alexandrem Duginem? Ne snad proto, že jste nesdílel jeho velký eurasijský sen? Popravdě řečeno, podle nás, čitatelů autorů nacionálně-bolševické galaxie, je to hodně záhadné. Měli vás za stokrát bližšího k Zacharu Prilepinovi a Alexandru Duginovi (kteří k Putinovi záhy zaujali vstřícný postoj – pozn. DP), nicméně jak se ukázalo, po nějakou dobu jste následoval liberála Garri Kasparova. Proč?

L: Zaprvé: Kasparov je blbec a srab. Zadruhé, příčiny přerušení mých vztahů s Alexandrem Duginem jsou z mého pohledu naprosto bezvýznamné. On je úctyhodný myslitel, ale není činovník politické strany. Tak jako tak, mytologie původu naší roztržky mě nezajímá. Rozhodně to znamená zájem ve světě názorů, idejí, z politického hlediska řečeno není eurasijská idea o moc napadnutelnější než třeba panslavismus. Eurasijství bylo snem některých politiků a překypujícího nadšení v Praze neúspěšných učenců (k tomu Emil Voráček: Eurasijství v ruském politickém myšlení /Praha, 2004/ nebo kapitola „Ruské představy celku: Trubeckoj, Sprachbund a Eurasie“ v: J. Toman, Příběh jednoho moderního projektu. Pražský lingvistický kroužek 1926–1948 /Praha, 2011/ – pozn. DP).

E: Jaké vzpomínky si uchováváte na svůj pobyt v Paříži v devadesátých letech?

L: Hlavně na redakční schůze [listu] L´Idiot international ve velkém bytě Jeana-Ederna Halliera na Vogézském náměstí. Poprvé v [poválečné] Francii se leví spisovatelé stýkali s pravými. Mimo to jsem se poprvé setkal s Alainem de Benoistem

Vzpomínám na den, kdy jsme čekali na Jean-Marie Le Pena, vůdce Národní fronty, a Henri Krasuckého ze Světové odborové federace; Philippe Sollers sedl k pianu, aby zahrál Internacionálu. To je zajímavé, ne? Ve Francii té doby nebylo zvykem mít na jednom talíři rudo-hnědý salát.

E: Zůstalo ve Francii po smrti Jeana-Ederna Halliera něco z jeho činnosti?

L: Jean-Edern mi chybí! Byl nesmělý a trošku měkký, v myšlenkách pořád kdesi daleko, ale postrádám ho. Jistě, od Francouzů lze pořád cosi očekávat, například tyhle „Žluté vesty“. Představují naději – pro nás, pro Rusy, jsou příkladem. Je to pravolevá směs, jaká se mi líbí, skoro jak v nacionálně-bolševické straně, kterou jsem založil v roce 1993 s Alexandrem Duginem. Byli jsme o krok napřed. Teď nás Francie dohnala.

Limonov a Žluté vesty

Limonov a Žluté vesty

E: Jak vidíte „Velký západní hospic“ (fr. název Limonovova eseje Disciplinarnyj sanatorij z roku 1993 – pozn. DP)? Jako domov důchodců, rekreační středisko nebo hrob?

L: Zajímavé, v té době jsem byl vůči západní Evropě mnohem pesimističtější než teď. Měl jsem ji za ztracenou.

Prošel jsem celou Paříž skrze obrovský zástup Žlutých vest a připomnělo mi to moskevské manifestace z devadesátých let. Udělali na mně dojem. Každou akci Žlutých vest jsem sledoval a informoval o nich v novinách a na ruských webových stránkách.

E: Tehdy (na počátku devadesátých let) jste měl také blízko ke spisovateli Patricku Bessonovi (neboť jako jeden z mála pranýřoval západní agresi vůči Srbsku – pozn. DP)…

L: Velmi talentovaný, ale v politickém postoji vždycky trochu stydlivý. Stal se něčím na způsob buržoazního spisovatele, ne? Velký a vážený, s buržoazními nápady, co z toho všeho vyplývají. Z hlediska buržoazního úspěchu uvažoval vždycky, hodně sarkasticky a ironicky, než aby měl politické myšlení. Jednou přijel kvůli článku do Moskvy. Zneklidňoval se jenom zbytečnými životními detaily a očima své překladatelky. Typický buržuj. Tak jako jeho odpovědi.  Myslel, že politika je pro mě činnost „vedlejší“, nevážná. Hej Bessone, nacionál-bolševici měli sedmnáct mrtvých, mě odsoudili ke čtyřem letům vězení. A ty říkáš, že politika je mi nevážná? Každý rok své druhy navštěvuji na hřbitově.

E: Politicky jste kde? Zůstávají rudá s hnědou vaším fetišem?

L:  Vždycky zůstanu radikálem. A vždycky svým druhům říkám, že teď je zapotřebí být radikálnější než před dvaceti roky. Stejně tak je varuju: „Vaše děti na tom budou hůř než vy.“ Odtrhnout je od počítače je ale hotové martyrium.

E: Zůstává až doteď násilí na pořadu dne? Pokračujete ve čtení kapitol o agresi z knížky Takzvané zlo od biologa Konrada Lorenze, laureáta Nobelovy ceny, věnovaným hrubé životní síle a energii? Barbaři? Zlatá horda?

L: Násilí je zapotřebí jak nikdy. Politické agrese.

Rozhovor Édouard Limonov, confidences et souvenirs d’un national-bolchevik (E. Limonov, tajnosti a vzpomínky jednoho nacionál-bolševika) vyšel v magazínu Éléments, č. 179, srpen-září 2019. Ruský překlad Интервью Эдуарда Лимонова французскому журналу Éléments vyšel na stránkách Drugoros.

Odkazy na „rudo-hnědou směs“ ze Žlutých vest:

A Toulouse, l’extrême droite et l’extrême gauche marchent «main dans la main», selon le maire, RT France. 9. prosince 2018.

Ultradroite et ultragauche réunies : ces faux „gilets jaunes“ qui ont mis à sac les Champs-Elysées, časopis Marianne, 25. listopadu 2018.

Pro srovnání – rozhovor českého novináře s Alainem de Benoistem: Svět, který zažije dnešní mládež, nebude zajímavý. Echo24, 3. srpna 2019.

Ernst Jünger – Návštěva na Godenholmu

Ernst Jünger - Návštěva na Godenholmu***
Ztracený klenot, vysoce ceněný svého času například Gottfriedem Bennem
Mistrovské vizionářské dílo Ernsta Jüngera odehrávající se na odlehlém skandinávském ostrově patří mezi neprávem opomíjené skvosty německé literatury poloviny minulého století. Tato novela, rozsahem nevelká, myšlenkově však nesmírně bohatá, plná znepokojivých obrazů a apokalyptické imaginace, je další ukázkou autorova hutného vybroušeného stylu, jeho schopnosti vnímat vnitřní předivo věcí a jejich skrytých souvislostí i líčení přírodních krás. Je typovou studií válkou sežehnutých duší, částečně autobiografickou, vyprávěním o hledání zasvěcení a nového začátku, příběhem o utrpení a znovuzrození.
***
Objednávejte na stránkách nakladatelství Malvern nebo v okultním knihkupectví Alembiq.
.

Oswald Spengler – Myšlenky

Oswald Spengler - Myšlenky***
Kniha obsahuje: vedle 370 výroků o pojmech, majících ve Spenglerově myšlení zásadní význam, jako např. osobnost, dějiny, válka, právo, stát, tradice atd., v původním výboru správkyně autorovy – do té doby z valné části nezveřejněné – pozůstalosti, též rozsáhlý překladatelský a redakční výběr z knih Preussentum und Sozialismus a Jahre der Entscheidung s aktuálními poznámkami a vysvětlivkami, jakož i úplnou, komentovanou bibliografii nakladatelství Délský Potápěč.
***
Objednávejte v Knihkupectví Délského potápěče nebo na Kosmasu
.

Ezra Pound – „Přítomen!“

Ezra Pound – „Přítomen!“***
Ezra Pound míří přímo na jádro systému, v nemž žijeme – a zasahuje! Politika – ekonomie – poezie; články, básně, poznámky, manifesty, překlady a eseje z doby Italské sociální republiky.
***
Objednávejte ZDE
.

Knut Hamsun: Až do konce! – DOTISK!

Knut Hamsun - Až do konce!***
Politická publicistika norského spisovatele Knuta Hamsuna z let 1940 až 1945. Knut Hamsun je příkladem Muže, který se nepoddal, nepodvolil a už vůbec v šířícím se křiklavém chaosu nezbloudil. Ač sražen, zůstal na svém.
***
Objednávejte ZDE
.

Paul Sérant: Fašistický romantismus – DOTISK!

Paul Sérant - Fašistický romantismus***
O politickém díle několika francouzských spisovatelů – Robert Brasillach (popravený), Pierre Drieu La Rochelle (sebevrah), Lucien Rebatet (rebel), Abel Bonnard (estét), Alphonse de Châteaubriant (mystik) a „fantaskní jezdec“ Louis-Ferdinand Céline (sardonik).
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

2. listopadu1847 se ve francouzském Cherbourgu narodil francouzský filosof a anarchistický teoretik revolučního syndikalismu, tzv. anarchosyndikalismu Georges Sorel. Ve svém díle se tento v českém prostředí neprávem opomíjený autor zabýval kapitalismem, revolucí, revizí Marxe a myšlenkou syndikalismu, teorií o řízené ekonomice a pracovních strukturách. Zabýval se nutností existence "mýtu", který by zmobilizoval masy. Nejen tím ovlivnil  jak pozdější socialisty, tak například B. Mussoliniho.

Pat Buchanan2. listopadu 1938 se v americkém Washingtonu D. C. narodil konzervativní spisovatel, politik, publicista, televizní komentátor a v 90. letech uchazeč o úřad prezidenta Spojenýc států, Patrick Joseph Buchanan. Aktivně se do politického života zapojil už v 60. letech v prezidentské kampani Richarda Nixona. Buchanan je dlouhá desetiletí symbolem paleokonzervativní tendence a jedním z nejhlasitějších kritiků neokonzervatismu.
Paul Anton de Lagarde 2. listopadu 1827 se v Berlíně narodil Paul Anton de Lagarde, spisovatel, biblista a orientalista, který výrazně ovlivnil průkopníky etnického hnutí jako Alfred Rosenberg, Houston Stewart Chamberlain nebo Heinrich Claß. Ač vycházel z křesťanských pozic, svým dílem spoluformoval i Nietzscheho protikřesťanské a protižidovské myšlení.. Lagarde, podle něhož svatý Pavel zahalil ryzí křesťanství sterilním hebrejským zákonem, usiloval o germánské náboženství, aby „bylo možno dosáhnout přestavby duchovních sil a skutečné národní jednoty“.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív