Autor: Karel Kaiser
Skutečnost, že většinu médií tzv. „hlavního proudu“ zajímají senzace, hon na čarodějnice a že například přední český internetový deník „České noviny“ má na hlavní stránce zahraničních zpráv nehodu českého řidiče ve slovenském Humenném a spravedlivého rozhořčení dochází novináři zpravidla pouze tehdy, objeví-li se snaha omezovat jejich nikým nekontrolovaný monopol je už prakticky každým soudným jedincem považována za průvodní a degenerativní jev současnosti.
Že ale z deklarovaných liberálních a demokratických kruhů poměrně často zaznívají hesla plná termínů jako „civilizace“, „Západ“, „morálka“, nebo „příklad ostatním“ (nejlépe ve vztahu k Rusku, Číně a alternativnímu, tedy ne nezbytně ze západního osvícenství vycházejícímu pojetí práv člověka), to je nejen urážka inteligence všech, kterým ještě zbyly pozůstatky zdravého rozumu, ale hlavně důkaz intelektuální nepoctivosti vyřvávačů práv pro všechny a profesionálních demokratů. Politický proces s Gertem Wildersem ukazuje, kdo na jaké straně barikády stojí. Ironií osudu je, že samotný Wilders je paradoxně jedním z průkopníků současného „soumraku Západu“. Jeho militantní antiislamismus, vycházející z prací a názorů některých liberálních a nekonzervativních teoretiků „západní supremace“, jaký konflikt s islámským světem do značné míry prohlubuje, není politikou hodnou následování. Zde se ale hraje o to, zda se podaří novodobé politicko-korektní inkvizici uspět ve svém historicky prvním mezinárodním křížovém tažení proti nositelům závadného viru kritického a „xenofobního“ myšlení.
Shrňme si to. Nizozemská prokuratura (ovšem na základě řady obvinění holandské veřejnosti!) obviňuje politika Geerta Wilderse z „podněcování“ nenávisti proti muslimům. Důkazů je prý hodně – kontroverzní film Fitna (Rozvrat) a nesčetné množství Wildersových projevů. Pokud bude Wildersovi prokázána vina, hrozí mu podle agentury AFP až rok vězení, nebo pokuta 7000 eur (to odpovídá částce asi 182.000 korun). Relativní pakatel a relativně nevysoký trest. Ale kde to skončí příště? Pokud necháme situaci zajít daleko a Wildersovi bude prokázána vina (Jaká? Vina špatného myšlení?), otevíráme dveře k dalším potenciálním procesům. Nebudou si jisti kritici zneužívání sociálních dávek, publicisté, non-konformní novináři, ale koneckonců ani statisíce bloggerů. Jaký má smysl svoboda slova jen pro někoho? Konformní a prosystémové názory jsou z definice systémem tolerované, regulovaná „svoboda slova“ ztrácí smysl, protože se stává protimluvem a logickým nesmyslem.
Wildersova strana PVV navíc zaznamenala velký úspěch ve volbách do Evropského parlamentu ve volbách, které v Nizozemsku proběhnou v roce 2010 má dokonce šanci stát se nejsilnější stranou v zemi. Motivace demoliberálního establishmentu eliminovat pro něj nebezpečnou alternativu je jasná, ale ukazuje se ještě něco. V dnešní Evropě je totiž (již nikoli pouze teoreticky) možné šikanovat politickou formaci, která se těší silné podpoře veřejnosti a z ní odvozuje svou legitimitu. Demokratické instituce a systémy přestávají fungovat, pokud jde o subjekt, který vybočuje z řady. Vše co je konformní, servilní, neklade nepříjemné otázky a souhlasně přitakává sílícímu honu na čarodějnice, nebo alespoň moudře mlčí odpovídá duchu doby a je hodno ochrany. Ptát se po legitimitě tvůrců současných honů na čarodějnice, jejich kritika a nezávislé myšlení se stává nebezpečným extremismem.
Islámská hrozba hraje v tomto divadle daleko menší roli, než která jí je obecně přisuzována. Současný západní svět, zbavený jakékoli duchovní podstaty, vyhořel. Drtivá většina západních prezidentů, vlád a zastupitelů se nezajímá o přežití a rozvoj kultury a civilizace, vrcholné politické debaty nakonec vůbec nejsou politické a řeší tak maximálně výši schodku. Étos současné západní civilizace nemůže být odvozen z žádné duchovnosti, nebo tradičního náboženství. Už nemůže být odvozen ani z osvícenství a liberalismu (jakkoli se mnozí dnešní vládci a tvůrci nesmyslných sociálně-inženýrských opatření a „politik rovných příležitostí“ budou za liberály označovat. Jak je šikanování Wilderse, stejně jako například zákaz vstupu do Velké Británie americkému publicistovi Savageovi za kritiku islamismu, nebo britským státem tolerované řádění lůzy, usilující o zranění (v tom lepším případě) předsedy Britské národní strany Nicka Griffina slučitelné s Voltairovým „nesouhlasím s vámi, ale budu se bít za vaše právo říct to“?
Zatímco Fitna, varující před muslimy, uchvacujícími Evropu, se může za čas ukázat ve svých vývodech mylná, je příčinou soudního procesu, transparenty „Wilders zasluhuje islámský trest“, „šariá přichází“, které mají jasné poselství, jsou brány jako důležitý příspěvek k demokratické diskusi a spravedlivé vyjádření zhnusení a hněvu diskriminovaných.
To je dnešní Západ. Ani pohanský, ani křesťanský, ani osvícenský. Dokonce ani ne post-moderní. Protože kam se podělo Lyotardovo „právo na vlastní příběh“? Multikulturalismus a proklamovaná „rovnost kultur“ jsou do jisté míry zástěrkou. Ne, současné západní klima vychází z něčeho naprosto jiného. Je to něco těžko popsatelného a definovatelného, ale blíží se to. Reprezentuje to všechno, co popírá zdravý rozum, kritické myšlení, lidské individuum a samostatnost. Ztotožnění se s něčím na základě vlastní vůle. Není snadné to vyjádřit slovy.
George Orwell to vyjádřil čtyřmi číslicemi.
Wilders se demoliberálům výborně hodí: on totiž opravdu štve a zasévá nenávist. Tak ho bez větších protestů a vcelku snadno odůvodnitelně skrouhnou. Přitom ale nechávají bujet ty nešvary, které vznik fenomenu Wilders zapříčinily. Výsledkem je stále vzrůstající nespokojenost lidí s politikou – něco, co je v dnešním postkommunistickém Česku samozřejmostí, ale na co si Holanďané, naučení své politické scéně důvěřovat, musejí začít pomalu zvykat. Tento process bude postupně zachvacovat celou Evropu. Uvědomují si to i muslimové a multikulti politická korrektnost je pěkně sere!