Jedenáctý sešit Edice Fascikly: Český fašismus měl být „gotický“

Český fašismus měl být "gotický"

Jan Scheinost: „Gotický“ fašismus

Vhled do dvou ročníků revue Stěžeň Jana Scheinosta: příspěvek k dějinám domácího odporu proti demoliberalismu.

„U demokracie vývoj končí a dosažený stav je prohlášen demokratickými ideology za definitivní kralování blaženství na světě, za ráj, v němž se pokrok snoubí s humanitou. Demokraté nikde nenaznačují, že by jejich odpůrci mohli mít sebemenší naději na nějakou změnu – třeba za staletí. Jsou chiliasty, jejich pravda je konečná.“ Stěžeň

Jan Scheinost, katolík a fašista, nenáviděl I. republiku. Už proto, že v jejím základu stál „presbyteriánský demokratismus“, tedy demokracie, počínající se v reformaci, v té reformaci, která první podkopala a popřela v náboženství hierarchický princip. Byl přesvědčen, že pro obnovu řádu je třeba se inspirovat v době, která ještě reformaci neznala a zároveň je dobou nejvyšší slávy českého státu – v gotice.

Zajisté nejde jen o pyšně vlající praporce, pestrost suken, barvy erbů, lesk mečů Přemyslovců, Lucemburků a jejich „družiníků“, o katedrály, v jejichž nitru světlo, ona drahocenná esence, nabývá estetické dimenze, která posvátno činí viditelným i hrubému zraku: pilířem gotické společnosti byly přece všeobecně ctěné a uznávané autority a kategorie, solidarita i askeze se těšily širokému uznání, hospodářství bylo prostředkem, nikoli cílem, otázka spravedlivého zisku měla váhu a lichva byla zapovězena.


Scheinost neměl vůdcovské charisma Codreana nebo José Antonia, ani autoritu Mosleyovu, přesto byl vlivnou osobností: např. stavovské uspořádání, jehož první koncept vypracoval spolu s Ladislavem Švejcarem v roce 1927 pro Národní obec fašistickou, bylo za II. republiky schváleno jako program Strany národní jednoty a i když v roce 1939 už tento program nestačil vstoupit v platnost, mohl de facto být základem nové ústavy!

„Pojem političnosti je psychologicky spjat s pojmem katolicity.“, píše Thomas Mann v Kouzelném vrchu se zjevnou narážkou na „politickou teologii“ Carla Schmitta. Scheinostův odkaz je rozhodně výzvou současnému měkkému a tolerantnímu „image“ katolictví, seznámit se s ním by však měl každý, kdo se chce u nás brát za  j a k o u k o l i  skutečnou alternativu k vládnoucímu velkokapitálu a jeho politickým zástupcům z levé i pravé strany „spektra“: potlačovací a nivelizační techniky se sice zdokonalily (a převaha ještě zmnohonásobila), metody ovšem zůstávají v podstatě tytéž (triáda „monitorování, manipulace a korupce“). Jistojisté také je, že při současných možnostech podmiňování a masového ovlivňování se lze o „dobrý lid“ opřít ještě méně než před 80 roky, a to snad ve všech situacích, včetně té (potencionálně) revoluční. Kdo „cítí proti“ a myslí na to, že přejde k té či oné „činnosti proti“, měl by vědět, jak daleko ho tyto kroky mohou také zavést. A v tom je osud Jana Scheinosta i jeho revue velice ilustrativní.

Studie Délského potápěče se zaměřuje na vhled do obsahu dvou ročníků revue Stěžeň, kterou Jan Scheinost vydával v letech 1928–1930. Programatiku tak protikladnou modernímu světu český fašismus již nikdy neměl. Vychází jako první původní práce Tradice budoucnosti.

Jan Scheinost

Jan Scheinost s vysokým papežským řádem Pro Ecclesia et Pontifice

Jan Scheinost

Jan Scheinost studoval historii a působil v redakcích několika kulturně-politických časopisů, v letech 1928–1930 byl generálním tajemníkem Národní obce fašistické (NOF), v roce 1930 byl obviněn z organizace pokusu o státní převrat. V letech 1933 až 1943 pracoval jako šéfredaktor největších katolických novin a nepřestával se vymezovat vůči židozednářské orientaci československého státu. Po převzetí moci komunisty v roce 1948 strávil 8 let v lágrech, odkud vyšel s těžce podlomeným zdravím. V roce 1936 byl vyznamenán papežským řádem Pro ecclesia et pontifice.

Doplňující obrazová příloha (Zdroj: Diplomová práce Jan Scheinost – prominentní katolický novinář před Národním soudem).

Ernst Jünger – Návštěva na Godenholmu

Ernst Jünger - Návštěva na Godenholmu***
Ztracený klenot, vysoce ceněný svého času například Gottfriedem Bennem
Mistrovské vizionářské dílo Ernsta Jüngera odehrávající se na odlehlém skandinávském ostrově patří mezi neprávem opomíjené skvosty německé literatury poloviny minulého století. Tato novela, rozsahem nevelká, myšlenkově však nesmírně bohatá, plná znepokojivých obrazů a apokalyptické imaginace, je další ukázkou autorova hutného vybroušeného stylu, jeho schopnosti vnímat vnitřní předivo věcí a jejich skrytých souvislostí i líčení přírodních krás. Je typovou studií válkou sežehnutých duší, částečně autobiografickou, vyprávěním o hledání zasvěcení a nového začátku, příběhem o utrpení a znovuzrození.
***
Objednávejte na stránkách nakladatelství Malvern nebo v okultním knihkupectví Alembiq.
.

Oswald Spengler – Myšlenky

Oswald Spengler - Myšlenky***
Kniha obsahuje: vedle 370 výroků o pojmech, majících ve Spenglerově myšlení zásadní význam, jako např. osobnost, dějiny, válka, právo, stát, tradice atd., v původním výboru správkyně autorovy – do té doby z valné části nezveřejněné – pozůstalosti, též rozsáhlý překladatelský a redakční výběr z knih Preussentum und Sozialismus a Jahre der Entscheidung s aktuálními poznámkami a vysvětlivkami, jakož i úplnou, komentovanou bibliografii nakladatelství Délský Potápěč.
***
Objednávejte v Knihkupectví Délského potápěče nebo na Kosmasu
.

Ezra Pound – „Přítomen!“

Ezra Pound – „Přítomen!“***
Ezra Pound míří přímo na jádro systému, v nemž žijeme – a zasahuje! Politika – ekonomie – poezie; články, básně, poznámky, manifesty, překlady a eseje z doby Italské sociální republiky.
***
Objednávejte ZDE
.

Knut Hamsun: Až do konce! – DOTISK!

Knut Hamsun - Až do konce!***
Politická publicistika norského spisovatele Knuta Hamsuna z let 1940 až 1945. Knut Hamsun je příkladem Muže, který se nepoddal, nepodvolil a už vůbec v šířícím se křiklavém chaosu nezbloudil. Ač sražen, zůstal na svém.
***
Objednávejte ZDE
.

Paul Sérant: Fašistický romantismus – DOTISK!

Paul Sérant - Fašistický romantismus***
O politickém díle několika francouzských spisovatelů – Robert Brasillach (popravený), Pierre Drieu La Rochelle (sebevrah), Lucien Rebatet (rebel), Abel Bonnard (estét), Alphonse de Châteaubriant (mystik) a „fantaskní jezdec“ Louis-Ferdinand Céline (sardonik).
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

2. listopadu1847 se ve francouzském Cherbourgu narodil francouzský filosof a anarchistický teoretik revolučního syndikalismu, tzv. anarchosyndikalismu Georges Sorel. Ve svém díle se tento v českém prostředí neprávem opomíjený autor zabýval kapitalismem, revolucí, revizí Marxe a myšlenkou syndikalismu, teorií o řízené ekonomice a pracovních strukturách. Zabýval se nutností existence "mýtu", který by zmobilizoval masy. Nejen tím ovlivnil  jak pozdější socialisty, tak například B. Mussoliniho.

Pat Buchanan2. listopadu 1938 se v americkém Washingtonu D. C. narodil konzervativní spisovatel, politik, publicista, televizní komentátor a v 90. letech uchazeč o úřad prezidenta Spojenýc států, Patrick Joseph Buchanan. Aktivně se do politického života zapojil už v 60. letech v prezidentské kampani Richarda Nixona. Buchanan je dlouhá desetiletí symbolem paleokonzervativní tendence a jedním z nejhlasitějších kritiků neokonzervatismu.
Paul Anton de Lagarde 2. listopadu 1827 se v Berlíně narodil Paul Anton de Lagarde, spisovatel, biblista a orientalista, který výrazně ovlivnil průkopníky etnického hnutí jako Alfred Rosenberg, Houston Stewart Chamberlain nebo Heinrich Claß. Ač vycházel z křesťanských pozic, svým dílem spoluformoval i Nietzscheho protikřesťanské a protižidovské myšlení.. Lagarde, podle něhož svatý Pavel zahalil ryzí křesťanství sterilním hebrejským zákonem, usiloval o germánské náboženství, aby „bylo možno dosáhnout přestavby duchovních sil a skutečné národní jednoty“.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív