Categorized | Filosofie, Stručně

Tradice a Anti-tradice: dva neslučitelné a nesmiřitelné náhledy na svět

Autor: Cologero

Setkáváme se zde se dvěma neslučitelnými a nesmiřitelnými náhledy na svět.

Anti-tradice

Staví na názoru, že lidé se vyvinuli ze zvířat, a proto v rámci lidské společnosti probíhá kontinuální proces evoluce a pokroku směrem k vyšším intelektuálním a morálním stádiím.

Tradice

Ta naopak pracuje s tezí, že veškeré lidstvo se kdysi nacházelo ve své ideální podobě, či chcete-li „zlatém věku“, ovšem z důvodu špatných rozhodnutí se dostalo do spirály úpadku, a pouze nějaká událost kataklyzmatického rázu může zapříčinit obnovení stavu někdejší dokonalosti.


Syntéza

Neexistuje žádný vědecký důkaz evoluce nebo pokroku. Jestliže se nám zdá, že jsme svědky určitých změn, pokroku nebo evoluce, jejich etiologie spočívá v něčem jiném. Každou ideu nebo hnutí dává do pohybu jakási prvotní hnací síla, jež přivodí její zhmotnění. V průběhu času se nicméně tento prvotní impuls má tendence deformovat a každá organizace nebo hnutí tím pádem upadá, a to mnohdy až do bodu, kdy se změní ve svůj absolutní opak. Děje se tak z důvodu všeobecně nevědomého stavu lidstva. Přesto je však v některých klíčových momentech tohoto procesu možné (přičemž čas je veličina kvalitativní, nikoli kvantitativní), že nějaký další vědomý impuls může tento vývoj posunout zpět. Může se však tak stát jedině prostřednictvím jednání uvědomělé elity.

Článek Two Incompatible and Irreconcilable Worldviews vyšel dne 12. září 2010 na stránkách Gornahoor.net.

Diskuse ke článku zde.

3 Responses to “Tradice a Anti-tradice: dva neslučitelné a nesmiřitelné náhledy na svět”

  1. Vodník napsal:

    Aha. Tak doufám, že se ozve nějaký (inteligentní) odpůrce. V diskusi na tom odkazovaném webu polemisuje někdo s tou možností posunout vývoj zpět. To je správná poznámka. Ty klíčové momenty v dějinách (Zjevení) neposouvají vývoj zpět, ale dávají věčné Tradici novou, čerstvou tvář, proti které ta stará forma (zpravidla v nějaké úpadkové fasi) nezřídka ostře vystupuje. Problém je, že některá heretická (a v podstatě antitradiční) hnutí přicházejí v tomto hávu „obnovení Tradice“ a není vždy snadné rozeznat vlka v rouše beránčím.

  2. Redakce napsal:

    Jak jste si jistě všiml, je to i v rubrice Stručně. Těch „pět řádků“ má vyvolat hlubší diskusi. Dalších „pětiřádkovek“ na nejrůznější témata chystáme více.

  3. Vodník napsal:

    Škoda! Začalo to tak slibně a je toho jen pět a půl řádku! Guénonovský perennialism v nejčistší podobě.

Trackbacks/Pingbacks


Jean Mabire – Zemřít v Berlíně

Jean Mabire - Zemřít v Berlíně***
Zemřít v Berlíně: Francouzští esesmani posledními obránci bunkru Adolfa Hitlera.
***
Objednávejte na stránkách vydavatelství Nightingale Press nebo na Kosmasu.
.

Ladislav Malý – Vzpomínky jednoho disidenta

Ladislav Malý - Vzpomínky jednoho disidenta***
Z memoárů národního konzervativce…
***
Objednávejte ZDE.
.

Víte, že…

22. listopadu 1963 zemřel v anglickém Oxfordu irský spisovatel, jedna z nevýraznějších postav moderní britské literatury Clive Staples Lewis. Jeho nejznámější knihou jsou dnes zřejmě Letopisy Narnie. Silně věřící anglikán Lewis byl také blízkým přítelem J. R. R. Tolkiena a reakcionářem.
22. listopadu 1890 se narodil francouzský voják a státník Charles de Gaulle. Za 2. sv. války se postavil do čela francouzských sil bojujících na straně Spojenců, po válce se stal politikem V čase alžírské krize se chopil moci a stal se prezidentem Páté republiky. Vzdal se francouzského Alžírska, za což si vysloužil nehynoucí nenávist mnohých francouzských patriotů. Skupina OAS se ho několikrát pokusila zabít. Odstoupil nedlouho po bouřích léta ´68.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív