Gottfried Benn – Biologicky podložená politika
Tradice budoucnosti byla obnovena na stránkách Délského potápěče. Texty, které nevyšly knižně, budou postupně doplňovány.
Třinácté „fascikly“ jsou tečkou, alespoň prozatímní, za naším studiem osobnosti a díla Gottfrieda Benna. Zasvěcují do jeho prozaických textů z let 1933–1935, které pojednávají např. o národně socialistické revoluci, eugenice, totálním státě a úloze umění v něm.
Ukázky:
Nové dějinné hnutí je tu, začíná rozvíjet svůj výraz, svou řeč, své právo, typologicky není ani dobré ani zlé, začíná své bytí, svou existenci, vstupuje do ní, difamováno ze všech stran. Intelektuálové říkají, že jde o vítězství nízkosti. Kultura je ohrožena, ideály jsou ohroženy, právo, lidskost… Jak ale určit měřítko mezi ušlechtilým a nízkým? Když přišli galilejští, Gótové, sansculoti, bylo to stejné. Dějiny není možné odhlasovat.
Der neue Staat und die Intellektuellen
Líčíte to tak, jako kdyby to, co se dnes v Německu odehrává, ohrožovalo kulturu, civilizaci, jako kdyby horda divochů ohrožovala celé lidstvo, ale, a tak zní má protiotázka, jakpak si vlastně představujete, že se dějiny dějí? Domníváte se, že jsou zvlášť činné ve francouzských lázních? Představte si kupříkladu dvanácté století, přechod od románského ke gotickému pocitu, myslíte, že se to diskutovalo?
Antwort an die literarischen Emigranten
V zemi budou zřízeny zdravotní úřady dědičnosti, ty oklasifikují celý národ podle bodového systému. Na jeho základě potom budou uzavírány sňatky. Manželství by tedy byla uzavírána pod dohledem státu. Vybraná manželství by státem byla podporována. Perspektiva pro skupinu obzvlášť žádoucích manželství je už vyvinuta tak dalece, že se od státu očekává, že okolo roku 1960 se 80% jeho veřejné správy bude skládat jen z potomků těchto eugenicky zvlášť cenných svazků.
Geist und Seele künftiger Geschlechter
Namísto zlatých telat Baalových, bílí Mithrovi býci!
Tato změna se formuje nejprve politicky pod klíčovým pojmem t o t á l n í s t á t , který oproti státu minulé doby nastupuje s plným přesvědčením o identitě moci a ducha, individuality a kolektivu, svobody a nutnosti. Nová, vzrušující, ale zároveň i syntetizující změna se pak nejlépe zrcadlí ve zvláštním pojmu v ů d c e , což také není pojem pouze politický, ale hlavně duchovní.
Züchtung
V Nietzscheho dobách byly běžné formulace, že národy jsou jen k tomu, aby tu a tam zplodily velkého muže, génia. Lid, občan, prostý člověk, to vše je jen cesta, spíše oklika, k němu. I Hebbel velice drsně vyjádřil toto pojetí. My ho dnes přijmout nemůžeme, neboť smyslem pěstění může být jen národ sám. Cílem všeho nadání je zase jen národ, z jehož kulturní a duchovní pospolitosti povstává život jedince, také umělce, génia.
Zucht und Zukunft
Forma – : v jejím jméně bylo vybojováno vše, co v novém Německu kolem sebe vidíte; forma a kázeň: oba symboly nové Říše; kázeň a styl ve státě a v umění: základ imperativního obrazu světa, který vidím přicházet. Celá budoucnost, kterou máme, je toto: stát a umění – ve Vašem manifestu jste zvěstoval zrození kentaura: toto je ono.
Gruß an Marinetti
Není tudíž v této souvislosti připomínán kvůli tomu, že ve svém posledním díle Das neue Reich z roku 1919 viděl tak věcně nevýslovnou nenávist doby vůči liberalismu, jak ji viděli mnozí, a slyšel proroctví o tom, kdo „nakonec na kraji propasti přinesl: Říši“, ani proto, že měl brzkou rasovou vizi „Zdivočelý zanikající bílý rod – : krevní potupa! Kmeny, které ji spáchaly, musejí být bez výběru vyhlazeny“, že v roce 1919 viděl mladého Vůdce, „poctivé, jasné barbarské oko“, seslaného s „pochodněmi a ocelí“, aby se utužil, neboť „co mě dnes křiví, zítra zlomím.“ To vše nic neznamená. Umění se nestane hlubším, když ho potvrdí dějiny, idea nebude čistší, když ji kryje skutečnost.
Rede auf Stefan George
Je to kniha, jejíž myšlenka posunuje skoro všechny evropské problémy včetně zdůvodnění jejich horizontů do něčeho až dosud neznámého a neviditelného; kdo knihu četl, uvidí Evropu jinak.
Sein und Werden. Zu Evolas Buch „Erhebung wider die moderne Welt”
Nejnovější komentáře