Categorized | Historie, Politika

Tyranida a různorodost v antickém světě

Tyranida Sicílie Syrakusy

Tyranida a demokracie: Import a politická emancipace cizinců byla pro demokraty i tyrany běžně užívaným nástrojem podrývání politického procesu, likvidace ústavnosti a podmanění si obyvatelstva.

Autor: Guillaume Durocher

Aristotelés ve své Politice píše, že různorodost zapříčiněná imigrací bez náležitého přizpůsobení patřila mezi časté příčiny občanských válek a rozkladu občanské sounáležitosti v řeckých městských státech. V tomto krátkém článku bych rád ukázal, jak různorodost v podobě využívání služeb cizích žoldnéřů a proměny obyvatelstva v mnoha případech řeckým tyranům sloužily jako nástroj ke snazšímu podmanění občanů.

Jako zcela klasický případ nám mohou posloužit Syrákúsy, mocné a rozmanité sicilské město. Tento městský stát ovládala dlouhá řada tyranů, díky čemuž lze Syrákúsy užít jako protikladu ke stejnorodé a svobodné polis. Aristotelés si všímá: „Také u Syrákúsanů, když po pádu tyranidy učinili občany cizince a námezdní vojíny, došlo k rozbrojům a k boji“ (Politika 1303b1). Dodává, že zatímco právoplatného vládce stráží vlastní ozbrojené obyvatelstvo, musejí se tyrani spoléhat na žoldáky z ciziny: „Krále totiž zbraní střeží občané, kdežto tyrany vojsko námezdní” (Politika 1285a25). Kvůli námezdnímu vojsku pak vláda  často upadá do rukou tyranů nebo nepočetné oligarchie.

Moderní akademici pak vesměs Aristotelovy poznatky potvrzují. Tyrani si skutečně velmi jasně uvědomovali, že sdílená identita a občanská solidarita ohrožují jejich osobní moc. Kathryn Lomasová si všímá, že „mnozí tyrani a helénističtí vládci napříč řeckým světem běžně využívali kočovných populací k oslabení statusu polis“. 1] Paul Cartledge poznamenává, že Syrakusy se staly:

Takřka učebnicovou definicí tyranidy: autokracie opírající se o ozbrojené síly, tvořené osobními strážci a žoldnéři, upevňovaná četnými dynastickými manželskými svazky, bezohlednými přesuny obyvatelstva a (politickým) zplnoprávněním cizinců. 2]

Nalezneme četné indicie, že Řekové obecně pokládali stejnorodost za zdroj síly obce. Za peloponéské války tak athénský politický dobrodruh Alkibiadés snadno Sicílii vykreslil jako lákavý terč vojenské výpravy, protože kvůli nejednotě prý tamější města postrádala solidaritu a důvěru mezi občany. Sicilané prosluli spíše sobeckým individualistickým chováním v podobě korupce či emigrace než schopností jednotné akce:

Sicilská města jsou lidnatá, jejich obyvatelstvo je však různorodé a dochází tam snadno ke změnám a přijímaní nových občanů. Proto si tam nikdo nepořizuje zbraně na ochranu své osoby, jak tomu je, když jde o vlastní město, ani se řádně v zemi nezařizuje. Nikdo nemyslí na nic jiného, než jak by si pomohl k nějakému prospěchu na úkor celku, ať už by ho dosáhl přesvědčivou výmluvností, nebo frakční politikou, a v případě neúspěchu je připraven odejít jinam – takové jsou jejich přípravy. A není pravděpodobné, že by takový dav poslouchal svorně jeden návrh nebo že by se společně pustil do nějakého podniku: všichni by se jeden za druhým okamžitě přidali k tomu, kdo by k nim promluvil tak, aby se jim to líbilo… (Thúkydidés, 6.17)

A protože Alkibiadova řeč před athénským shromážděním měla kýžený účinek a k invazi na Sicílii skutečně došlo, zdá se, že řečtí občané považovali jeho zdůvodnění za přesvědčivá. (Athénská vojenská výprava na Sicílii nakonec skončila katastrofou. Přesto však Athéňané podle očekávání díky nesourodosti tamního obyvatelstva nalezli na Sicílii ochotné spojence, zejména mezi kmenem Sikelů. Etnická rozdrobenost ostrova však nedokázala vyvážit přílišnou riskantnost celého podniku, způsobenou hlavně vzdáleností od Athén a spartskou podporou Syrakus.)

Závěrem lze tak říct, že import a politická emancipace cizinců byla pro demokraty i tyrany běžně užívaným nástrojem podrývání politického procesu, likvidace ústavnosti a podmanění si obyvatelstva. Starověcí Řekové tak tvrdě a na vlastní kůži poznali, že republikánská demokracie není možná bez sounáležitosti pevné sdílené etnokulturní identity a že odzbrojení občané, na které dohlížejí cizí žoldáci, se stávají snadnou kořistí tyranidy.

Poznámky:

 1] Aristotélés, Politika, 1998, Petr Rezek.

 2] Thúkydidés, Dějiny peloponnéské války, Odeon, Praha 1977. s. 369.

3] Kathryn Lomas, “The Polis in Italy: Ethnicity, Colonization, and Citizenship in the Western Mediterranean,” in Roger Brock and Stephen Hodkinson (eds.), Alternatives to Athens: Varieties of Political Organization and Community in Ancient Greece (Oxford: Oxford University Press, 2000), s. 182.

4] Paul Cartledge, Ancient Greece: A History in Eleven Cities (Oxford: Oxford University Press, 2009), s. 128.

Úvaha Guillaume Durochera Tyranny and Diversity in the Ancient World vyšla na stránkách The Occidental Observer 18. ledna 2018.

Oswald Spengler – Myšlenky PRÁVĚ VYŠLO!

Oswald Spengler - Myšlenky***
Kniha obsahuje: vedle 370 výroků o pojmech, majících ve Spenglerově myšlení zásadní význam, jako např. osobnost, dějiny, válka, právo, stát, tradice atd., v původním výboru správkyně autorovy – do té doby z valné části nezveřejněné – pozůstalosti, též rozsáhlý překladatelský a redakční výběr z knih Preussentum und Sozialismus a Jahre der Entscheidung s aktuálními poznámkami a vysvětlivkami, jakož i úplnou, komentovanou bibliografii nakladatelství Délský Potápěč.
***
Objednávejte v Knihkupectví Délského potápěče nebo na Kosmasu
.

Ezra Pound – „Přítomen!“

Ezra Pound – „Přítomen!“***
Ezra Pound míří přímo na jádro systému, v nemž žijeme – a zasahuje! Politika – ekonomie – poezie; články, básně, poznámky, manifesty, překlady a eseje z doby Italské sociální republiky.
***
Objednávejte ZDE
.

Radim Lhoták – Zpěvy nemilosti

Radim Lhoták - Zpěvy nemilosti***
„Zpěvy nemilosti“ jsou literární miniatury odrážející společenské fenomény doby. Jak už se ale dá očekávat, píše-li je Radim Lhoták, budou kontroverzní, provokativní, břitké, přitom však podnětné, otevřené a k zamyšlení vedoucí. Dvacet šest krátkých úvah z pera filosofujícího esejisty a literáta, který publikoval výhradně na alternativních webech…
***
Objednávejte ZDE
.

Knut Hamsun: Až do konce! – DOTISK!

Knut Hamsun - Až do konce!***
Politická publicistika norského spisovatele Knuta Hamsuna z let 1940 až 1945. Knut Hamsun je příkladem Muže, který se nepoddal, nepodvolil a už vůbec v šířícím se křiklavém chaosu nezbloudil. Ač sražen, zůstal na svém.
***
Objednávejte ZDE
.

Paul Sérant: Fašistický romantismus – DOTISK!

Paul Sérant - Fašistický romantismus***
O politickém díle několika francouzských spisovatelů – Robert Brasillach (popravený), Pierre Drieu La Rochelle (sebevrah), Lucien Rebatet (rebel), Abel Bonnard (estét), Alphonse de Châteaubriant (mystik) a „fantaskní jezdec“ Louis-Ferdinand Céline (sardonik).
***
Objednávejte ZDE
.

Víte, že…

30. dubna 1945 zemřel vlastní rukou v bunkru Říšského kancléřství německý voják, umělec a politik Adolf Hitler. Národně-socialistické hnutí dovedl až k absolutní moci v Německu, jehož byl od roku 1933 až do své smrti kancléřem a Vůdcem. Po válce se stal negativním  pólem morálního systému, jakousi liberální náhražkou křesťanského Ďábla.
30. dubna 1919 se narodil francouzský krajně pravicový novinář a politik François Brigneau, aktivní v organizacích jako Ordre Nouveau, a především straně Front National, již spoluzakládal. Měl ovšem komplikovaný vztah s jejím předsedou Jean-Mariem Le Penem, takže od 70. let stranu střídavě (ne)podporoval zvenčí. Zemřel v roce 2012 ve věku 92 let.

À propos

„Proti národní myšlence se [usurokrati] nestavějí proto, že je národní, ale protože nesnášejí jakýkoli celek síly dostatečně velký na to, aby se postavil celosvětové tyranidě lichvářů bez vlasti.“

Ezra Pound

Archív